Marka osobista – 5 najważniejszych kroków

Chcesz zacząć świadomie budować swoją markę osobistą? Przygotowałam 5 solidnych wskazówek, z których możesz skorzystać od razu. Namawiam Cię, abyś unikał spontanicznych publikacji w mediach społecznościowych, które mogą osłabić Twoją markę i wizerunek. Dlaczego? Przeczytaj poniższy tekst i obejrzyj wideo.

Każdy z nas buduje markę osobistą poprzez swoją postawę, ubiór, sposób wysławiania, ale to obecność w mediach społecznościowych może pomóc nam zwiększyć siłę naszej marki lub wręcz przeciwnie.

Marka osobista – co możesz dzięki niej osiągnąć

Kilka lat temu postanowiłam zadbać o moje profile społecznościowe. Dzisiaj mogę powiedzieć, że dzięki mojej marce osobistej:

  • pozyskuję klientów,
  • jestem zapraszana na ważne wydarzenia jako prelegent,
  • przyciągam pracowników,
  • promuję moje nowe projekty,
  • mój biznes wspaniale się rozwija (kilkanaście tysięcy klientów w ciągu ostatnich lat, rosnące zasięgi i rozpoznawalność),
  • osiągamy naprawdę niesamowite wyniki wraz z moją Ekipą, która również cały czas się rozrasta,
  • duże marki zapraszają mnie do współpracy.


Oto najczęściej zadawane pytania:

1. Od czego zacząć budowanie marki osobistej?

Jeżeli mam być szczera, to po prostu zacznij!

Pomyśl o tym, do jakiej grupy ludzi chcesz trafić, czyje serca chcesz poruszyć?

To oznacza, że Twoja marka osobista powinna „zająć stanowisko” w ważnych dla Ciebie kwestiach. Warto na początku drogi określić wartości, jakie wyznajesz Ty i jakimi będzie kierować się Twoja marka. Pamiętaj, że ludzie mają Ci zaufać, dlatego nie udawaj, bo na dłuższą metę Twój wizerunek nie będzie spójny.

I teraz najważniejsze: Gdzie to wszystko komunikować?

Odpowiedź jest jedna:

Wybierz jedną platformę i tam się rozgość. Pokusa bycia wszędzie jest bardzo silna, ale Ty na razie bądź mistrzem na jednej platformie i dopiero wtedy wchodź na kolejne.

Trzy lata temu wybrałam najlepszy i najprostszy dla mnie sposób, tzn. pisanie bloga – tutaj prezentuję to, czym się zajmuję i w czym pomagam. Do tego dołączyłam kolejno konto na FB. I tyle. Dopiero po jakimś czasie dodałam IG i kanał na YT.

Jeżeli pisanie to dla Ciebie koszmar, wybierz format wideo. To teraz świetna forma docierania do nowych odbiorców. Skup się na tym, aby robić to coraz lepiej z każdym materiałem i docierać do coraz większej grupy subskrybentów.

 

2. Czy ważne jest określenie, w jakiej niszy działać?

Na pewno to czujesz – ilość komunikatów, która atakuje nas codziennie ze wszystkich stron, jest ogromna. Dotarcie z przekazem do odbiorcy jest coraz trudniejsze. Dzisiaj, aby zaistnieć w głowach naszych odbiorców trzeba mieć konkretny przekaz, czyli wybrać obszar, z którym będziesz się kojarzyć.

Chcesz być znany z czegoś?

Przeczytaj przykłady.

Oto Kasia, która jest najlepsza w dietach bezglutenowych, a to Tomek, który wie wszystko o basenach zewnętrznych, a to Dominika, która jest specjalistką od egzotycznych wypraw z małym budżetem.

I teraz kolejna rzecz – edukuj odbiorców z obszaru, który wybrałeś. Dziel się wiedzą, poradami, tipami. Tylko wtedy Twój wybór stanie się wiarygodny dla nowych odbiorców.

Tak naprawdę, chodzi o to, aby dawać odbiorcom wartość. Najłatwiej jest to robić, pomagając im poprzez dzielenie się naszym doświadczeniem i wiedzą.

Ja sama zaczęłam działać na Facebooku w 2010 roku, publikując posty i reklamy, ponieważ chciałam zwiększyć sprzedaż w moim sklepie online.  Kolejnym krokiem było, dzielenie się wiedzą na ten temat… ale nastąpiło to dopiero pod koniec 2015 roku.

3. Jak budować relacje?

Możesz sobie pomyśleć, że to wszystko może być trudne, ponieważ nikt Cię jeszcze nie zna i w życiu nie dojdziesz do wyników, o których marzysz. Ale halo, halo – przecież każdy zaczynał od zera.

Dbanie o relacje z osobami, które już świetnie sobie radzą w powiązanych obszarach, bardzo może Ci pomóc, ale uwaga – nie zaczynaj od proszenia ich o pomoc. Zacznij od budowania relacji poprzez komentowanie, udostępnianie ich treści. To naturalny sposób zwrócenia na siebie uwagi, zaistnienia w ich świadomości.

W ten sposób zauważy Cię również społeczność tych osób, a Ty zyskasz rozpoznawalność. Ten mechanizm równie dobrze działa w grupach na FB.

Uwaga: Nie przekraczaj cienkiej granicy, nie bądź spamerem, po prostu rozmawiaj, pomagaj, odpowiadaj na pytania. Click To Tweet

Nie zapominaj, że tak samo możesz budować relacje offline, czyli na spotkaniach.

4. Co to znaczy być proaktywnym?

Nic się nie zmieni, jeżeli będziesz tylko czekać i liczyć na to, że ktoś Cię odkryje.

Zaprezentuj się, szukaj miejsc takich jak blogi, podcasty, kanały na YT, gdzie możesz podzielić się swoją wiedzą.

Dasz wartość twórcy i dotrzesz do nowych odbiorców.

Szukaj, pytaj, proponuj!

Stosuj zasadę win-win.

Świetnie działa, gdy nawiążesz relację i zapytasz: Jak mogę Ci pomóc, jak możemy zrobić coś razem? Click To Tweet

5. Czy komunikować to, kim jestem?

Często odwiedzam Wasze profile, niestety zdarza się, że nie ma na nich informacji o tym, kim jesteście. Na przykład w BIO na Instagramie. Trudno zgadywać na podstawie publikowanych treści czym się zajmujesz, w czym pomagasz?

Określ to jasno i wyraźnie w podpisach, sekcjach BIO, na zdjęciu w tle (jeżeli chcesz to mocno zakomunikować). To pomoże Twojej marce osobistej, ale również osobom, które będą szukać specjalistów z określonej dziedziny. Dzięki temu będzie też rosła liczba osób, które będą Cię obserwować i będą Twoją grupą odbiorców, a nie przypadkowymi osobami.


Silna marka osobista to najcenniejszy zasób, o jaki warto dbać.
Zwłaszcza dziś – w niepewnych czasach pełnych zmian.

Zapisz się i odbierz bezpłatne nagranie szkolenie i zrób razem ze mną
„Audyt Twojej marki osobistej”!


2 komentarze do “Marka osobista – 5 najważniejszych kroków”

Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest