Jak zarządzać marką w trudnych czasach

Prowadzenie działań, które mają na celu zarządzanie marką i jej wizerunkiem, jest bardzo odpowiedzialnym zadaniem, szczególnie w obecnych, dość trudnych czasach. Zarówno pandemia koronowirusa, jak i wojna w Ukrainie sprawiły, że musimy być gotowi na zmiany, których zupełnie się nie spodziewamy, a także odpowiednio na nie reagować. Jakie wyzwania stoją więc przed brand managerami, kiedy czasy, w których żyjemy, przynoszą nam tak wiele niespodzianek?

Zarządzanie marką – kim jest brand manager?

Brand manager to osoba, która w danej firmie, lub pracując dla danej marki, zajmuje się całościowym, kompleksowym budowaniem jej świadomości – przede wszystkim na zewnątrz, u potencjalnych klientów, ale także wewnątrz organizacji, wśród pracowników. Jego zadaniem jest koordynacja działań wizerunkowych i marketingowych, a także wszystkich projektów, które wpływają na efekt produktu lub usługi, która dociera do odbiorców. Przez szeroki zakres obowiązków, jakie spoczywają na brand managerze, ma on wysoką odpowiedzialność nie tylko za swoją pracę, lecz także za zespół, z którym pracuje.

W czasach trudnych i kryzysowych jego rola jest niezwykle ważna dla marki. Zmiany na świecie następują naprawdę szybko. Pojawiają się nowe potrzeby, a marki muszą się odnajdywać w nowym świecie i szukać elastycznych rozwiązań. Wygrywa ta firma, która potrafi dostosować się do tego, co aktualnie dzieje się na świecie. I to właśnie brand manager odpowiada za podejmowanie działań, które będą najlepiej dostosowane do bieżących sytuacji, także tych kryzysowych i niekoniecznie przyjemnych.


Rozwiń swoje kompetencje w kierunku brand managementu.
Wznieść swoją karierę na wyższy poziom.
Weź udział w certyfikowanym programie edukacyjnym Brand Manager!


Umiejętności brand managera w zarządzaniu marką

Przydatną umiejętnością, która z pewnością pomoże każdemu brand managerowi w zarządzaniu marką w kryzysie, ale i trudnych czasach społeczno-gospodarczych, jest umiejętność komunikowania się – zarówno z samymi odbiorcami marki, jak i z ludźmi w zespole czy podwykonawcami. Kiedy tak wiele dzieje się geopolitycznie wokół nas, to właśnie umiejętność słuchania, rozmawiania i samej komunikacji nabiera ogromnego znaczenia.

Do tego należy dodać umiejętność zarządzania wieloma projektami równocześnie, bieżącą obserwację trendów, wyciąganie wniosków z trudnych sytuacji oraz odwagę podczas wdrażania ciekawych, kreatywnych pomysłów i nietypowych, a czasem ryzykownych rozwiązań. Oczywiście wszystko powinno bazować na solidnej wiedzy marketingowej oraz związanej z daną branżą, która dotyczy marki, jaką zarządza brand manager.

Podczas wydarzenia IMOK Future of Skills, której organizatorem jest Instytut Marki Online i Komunikacji, Karolina Sarnik, Brand Manager w Madej Wróbel skomentowała potrzebne umiejętności w następujący sposób:

zarządzanie marką brand manager

„Brand manager może niekoniecznie musi mieć wiedzę specjalistyczną z każdego obszaru, ale musi się orientować we wszystkim. […] Poczynając od ekonomii, technik sprzedaży, trochę psychologii, trochę analityki, badań. Tak naprawdę cały obszar biznesu”.

 

Rola brand managera w kryzysowych czasach

Kryzysy w firmach to rzecz nieunikniona. Nie ma co się oszukiwać, prędzej czy później nastanie taki moment, kiedy będzie trzeba podjąć decyzje niewygodne lub ryzykowne, wpływające na wyjście z sytuacji o znamionach kryzysu. Niezależnie, czy będzie to wpadka podczas działań marketingowych w social mediach, czy też odpowiednia publiczna reakcja na aktualne trudne wydarzenia społeczno-polityczne. To, w jaki sposób zareagujemy na daną sytuację, będzie miało bardzo duży wpływ na postrzeganie marki przez konsumentów.

Radosław Zarzeczny, Brand Manager w morele.net, który również brał udział w IMOK Future of Skills podkreślił, że w obecnych czasach, jak nigdy dotąd, jesteśmy narażeni na różnego rodzaju kryzysy:

zarządzanie marką brand manager

„Olbrzymia ekspozycja na sytuacje kryzysowe, sytuacje o znamionach kryzysu i sytuacje będące kryzysami per se. Dlaczego? Dlatego, że w mojej opinii klienci, czy też kupujący, charakteryzują się określonym wpływem, mniejszym lub większym, który też nie był spotykany wcześniej, w latach 90., czy na początku tego wieku, kiedy niektóre narzędzia dopiero wchodziły do codziennego użytku. Ten potencjał i eksponowanie marki na kryzysy, bycie nieustannie na świeczniku, jest naprawdę wysokie i niespotykane wcześniej”.

Niezwykle ważne jest, w jaki sposób zarządzamy marką w sytuacji kryzysowej, ponieważ wówczas może zmienić się to, jak postrzegają ją jej odbiorcy. I tutaj odpowiedzialność ta spoczywa właśnie na brand mangerze. Jeśli podejmiemy niekoniecznie dobre decyzje wizerunkowe, ale będziemy potrafili wyjść z takich incydentów z twarzą, to finalnie najważniejsze będą tylko te dobre skojarzenia, które pozostaną u naszej grupy docelowej. To na nich budujemy przecież zarówno komunikację, jak i system połączonych wartości, które wyznaje marka, i które najlepiej trafiają do naszych klientów.

Zarządzanie marką w kryzysie nie jest wcale łatwym zadaniem, jednak jest jak najbardziej możliwe. Każdy z nas może zostać brand managerem swojej firmy lub tej, w której właśnie pracuje.


Jeśli poszukujesz kompleksowego szkolenia, które przygotuje Cię zawodowo właśnie do stworzenia marki i sprawnego zarządzania nią, to koniecznie sprawdź I edycję programu Brand Manager.

Zaledwie w 4 miesiące możesz zdobyć umiejętności, które przygotują Cię do przyszłościowego zawodu. Po kursie otrzymasz certyfikat MEiN poświadczający Twoje nowe kompetencje i wysokie kwalifikacje zawodowe.

zarządzanie marką brand manager

 

Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest