Pisząc post na blogu lub publikując posty na Facebooku, powinieneś znać potrzeby i problemy klientów oraz myśleć o odbiorcy jak o najlepszym przyjacielu. Wyobraź sobie, że czyta Twój post. Znasz go tak dobrze, że wiesz, w którym momencie się uśmiechnie, kiedy się zdenerwuje, a kiedy znudzi.
Czy wiesz, jak powinien się czuć odbiorca, czytając świetnie dopasowane treści? Powinien pomyśleć: „To o mnie!”.
Obejrzyj poniższe wideo i sprawdź jak dopasować treści do swojej grupy odbiorców.
Potrzeby i problemy klientów – jak je poznać?
Hmmm… trudne zadanie. Tworzenie dla wszystkich (lub staranie się, aby uszczęśliwić wszystkich) nie zadziała. Tworząc dla wszystkich, nie trafisz do nikogo. Skup się na niszy i na uszczegółowieniu odbiorcy. Jeśli będziesz wiedział, do kogo konkretnie kierujesz swój materiał, zdecydowanie łatwiej będzie Ci go stworzyć, a odbiór będzie doskonały.
Jeśli wydaje Ci się, że nawet po zawężeniu grupy odbiorców nadal dobrze nie znasz swojej społeczności, pamiętaj o najważniejszej zasadzie: po pierwsze ROZMAWIAJ z każdą osobą, która może być Twoim klientem. Rozmawiaj i wsłuchuj się w odpowiedzi.
Zadawaj takie pytania, aby dowiedzieć się o potencjalnym kliencie jak najwięcej, np.:
- co lubi czytać,
- co najczęściej ogląda,
- jakie strony w internecie przegląda,
- jakie firmy i marki obserwuje w mediach społecznościowych,
- gdzie robi zakupy,
- jak radzi sobie z danym problemem,
- jakich rozwiązań szuka,
- co go denerwuje.
Poznaj fundamenty budowania biznesu online.
Opracuj strumienie przychodów, niezależnie od tego, na jakim jesteś etapie.
Naucz się wykorzystywać marketing online do budowania zasięgów.
DOŁĄCZ do Akademii Smart Brand.
Twórz takie treści, które będą odpowiadały na problemy klientów
Aby ułatwić sobie stworzenie persony idealnego klienta, opisz szczegółowo przykładową osobę (tak jakbyś opisywał kogoś, kogo znasz). Im więcej informacji podasz, tym lepiej wyobrazisz sobie tę osobę i każda wiadomość, którą opublikujesz, będzie jeszcze lepiej dopasowana.
Jak już znajdziesz odpowiedzi na potrzeby i problemy Twoich klientów, opiszesz wymarzonego klienta, wykorzystaj to do tworzenia ciekawych i angażujących materiałów. Dzięki temu trafisz do idealnego odbiorcy, który czytając Twoje teksty, będzie myślał: „Tak, to o mnie”, „Właśnie z tym nie daję sobie rady”, „O! Z tej porady na pewno skorzystam”, „Ona pisze, jakby mnie doskonale znała”.
Jeśli Twój odbiorca zacznie się utożsamiać z Twoimi treściami stanie się Twoim klientem, ponieważ będzie Ci ufał. A zaufanie to najważniejsza waluta.
Aby pomóc Ci tworzyć najlepsze treści, przygotowałam PDF „Twój plan treści, dzięki którym zamienisz odbiorcę w klienta”. To idealne narzędzie do planowania i obserwowania zmian, które zachodzą w zachowaniu Twoich odbiorców. Dzięki niemu będziesz jeszcze lepiej planować i tworzyć materiały. Kliknij baner, aby pobrać PDF.
Jaki efekt osiągniesz znając problemy klientów
Czy rozumiesz jaki efekt powinieneś osiągać, tworząc takie dopasowane treści? Przy tworzeniu dopasowanych tekstów czy materiałów wideo pamiętaj o języku. Dostosuj go do grupy docelowe, np. nie mów marketingowym żargonem do młodych mam, jeśli są Twoją grupą odbiorców.
Pozostała nam jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Twoje treści powinny być łącznikiem z Twoimi produktami i usługami.
Ponieważ już doskonale znasz swojego odbiorcę, łatwiej będzie Ci teraz ustalić etapy, jakie musi przejść.
Typową ścieżkę klienta można opisać tak:
- Nie zna Twojej marki.
- Zaczyna Cię obserwować (to jest ten moment, gdy zaczyna czytać lub oglądać Twoje treści).
- Subskrybent (idealna sytuacja, masz listę mailingową i odbiorca się na nią zapisuje).
- Zaangażowany subskrybent (można też go określić jako aktywny fan).
- Klient (czasami również ambasador Twojej marki).
Najtrudniejszy element tej ścieżki to zamiana osoby, która nie zna Twojej marki w kogoś, kto zaczyna się tą marką interesować. Jak skłonić kogoś obcego do przeczytania posta, kliknięcia linka, obserwowania profilu w mediach społecznościowych, zapisania do newslettera?
Wygląda to tak:
- Poziom pierwszy – osoba nie ma pojęcia, czym zajmuje się Twoja marka, w czym pomaga i jakie problemy rozwiązuje. Niektórzy z odbiorców nawet nie zdają sobie sprawy, że mają taki problem. Treści na tym poziomie mają przyciągnąć uwagę. Skup się w tych tekstach i materiałach wideo na problemie, który rozwiązujesz.
- Poziom drugi – odbiorca jest już świadomy problemu, zaczynają pojawiać się pytania, interesuje się Twoimi treściami, zaczyna Ci ufać. Treści na tym poziomie to bardziej szczegółowe omówienie rozwiązań, jakie możesz zaproponować. Omawiając np. błędy, jakie popełniają, uświadamiasz im, jak możesz im pomóc.
- Poziom trzeci – odbiorca ma już świadomość, że Twój produkt mu pomoże, ale nadal nie podjął decyzji. W tym momencie możesz przedstawić rekomendacje i opinie innych klientów, możesz również w postach podkreślać Twoje doświadczenie i osiągnięcia. Na pewno na moich stronach zauważyłeś rekomendacje i opinie od uczestników szkoleń i kursów.
- Poziom czwarty – odbiorca jest gotowy na zakup, ale ma pytania. Przygotuj stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ), oczywiście tutaj pomaga też obsługa klienta (odpowiedzi na pytania w e-mailach i w wiadomościach na profilach społecznościowych), polecam organizowanie transmisji na żywo i odpowiadanie na pytania uczestników.
- Poziom piąty – odbiorca dokonuje zakupu. Ty nadal twórz dla niego systematycznie wartościowe treści.
Treści dotyczące każdego z tych poziomów mogą być w formie wpisów na blogu, postów w mediach społecznościowych, filmów, a nawet transmisji na żywo. Teraz możesz poświęcić 30 minut i wykorzystać PDF, aby zaplanować treści na najbliższe miesiące.