Jakiś czas temu byłam w trakcie rekrutacji nowej osoby do mojego zespołu. Szukałam menedżera projektów. Bardzo dużo osób wypełniło ankiety, które dla nich przygotowałam. Uwierz mi, miałam co czytać przez długi weekend. Jeden z punktów ankiety dotyczył obecności kandydatki lub kandydata w sieci. Chciałam poznać aplikujące osoby, a w szczególności zobaczyć jak sobie radzą na swoich profilach. Chcę się z Tobą podzielić moimi wrażeniami.
Profil w social mediach to Twoja wizytówka!
Po przeglądzie profili osób startujących w rekrutacji mogę powiedzieć, że:
- Nie dbamy o nasze profile osobiste. Zdajemy sobie z tego sprawę, gdy ktoś zaczyna się nimi interesować “zawodowo”. Usprawiedliwiamy się i wymyślamy powody dlaczego tak się dzieje. A przecież Twój profil osobisty to również Twoja wizytówka. Dlaczego to zaniedbujesz?
- Brak ważnych informacji. Już wyjaśniam co mam na myśli. Czytam w aplikacji, że prowadzisz bloga, podcast, agencję – czyli jesteś aktywna! Super! Tylko dlaczego na Twoim profilu nie masz na ten temat żadnych informacji, linków? Nawet Twoje zdjęcie w tle nie mówi o Tobie niczego pozytywnego. Prezentujesz tam przecież swoje działania i osiągnięcia!
- No i jeszcze odpowiedzi w stylu “Nie podam informacji o profilu, chronię swoją prywatność”. No i mamy problem. Analizuję jak działa mój biznes i cały mój zespół wykorzystuje swoje profile w mediach społecznościowych. Kontakt z partnerami, nawiązywanie relacji, pomoc w moich projektach – do tego jest potrzebna obecność chociażby na Facebooku. Obawiam się, że w niektórych branżach jest to kluczowe. W mojej na pewno.
Warto poświęcić chwilę, przeczytać poniższy post i odpicować swoje BIO.
Co mam na myśli pisząc BIO?
Wszystkie informacje, które mówią o Tobie, Twoim wykształceniu, umiejętnościach, kompetencjach, dokonaniach, zainteresowaniach i pasjach.
Te wszystkie elementy możesz uzupełnić w sekcji Informacje na Facebooku. Jeżeli chodzi o inne platformy, to wszędzie gdzie masz możliwość opowiedzenia o sobie, wykorzystuj to najlepiej jak umiesz.
Edytuj profil na Facebooku i w innych social mediach
Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat i poznać zasady “nowego marketingu”? Koniecznie zarezerwuj miejsce na www.markaonline.pl. Od września rusza nowa edycja i uwierz mi, będzie wypełniona praktycznymi wskazówkami na temat działań na Facebooku, Instagramie, Youtubie i LinkedIn.
Dlaczego “odpicowane BIO” czyli troska o profil w social mediach jest ważna?
Bez względu na to, czy jesteś właścicielem firmy, budujesz markę osobistą, czy jesteś pracownikiem – powinieneś zadbać o informacje, jakie przekazujesz o sobie na profilach społecznościowych. O tym, jak ważne to jest możesz przeczytać np. Grupy na Facebooku.
Dlaczego? Przypomnij sobie – Ty przecież też tak masz. Poznajesz kogoś na imprezie, szkoleniu, evencie. Jeśli chcesz z nim podtrzymać kontakt, pierwsze co robisz po powrocie do domu, to “sprawdzasz” go w sieci. Świetnie, jeśli w ogóle go znajdziesz – jeśli poznałeś Łukasza Kowalskiego, a na Facebooku widnieje on jako Łuki Kowal – zaczynają się problemy. Później może być już tylko gorzej – fikcyjne zdjęcie profilowe lub jego brak, na tablicy udostępnianie wyłącznie nielegalnych konkursów, kontrowersyjnych memów, politycznych komentarzy, a także zdjęć z imprez, które niekoniecznie stawiają w dobrym świetle dyrektora ds. sprzedaży – bo Łuki Kowal na co dzień jest nim właśnie w dość dużej warszawskiej korporacji. Jakoś odechciało Ci się dalszego kontaktu? A co z Twoim prywatnym profilem? Nie wygląda podobnie? Znam wiele osób, które bardzo dobrze prowadzą profile swoich marek, natomiast ich prywatne konto pozostawia wiele do życzenia. Być może i Ty jesteś w tej grupie.
Jak dbać o profil w social mediach – krok po kroku
Krok pierwszy – zrób audyt
Jesteś obecny w mediach społecznościowych. Masz konto na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Swoje dane uzupełniłeś, kiedy zakładałeś te konta. Właśnie, kiedy to było?
Poświęć kilka minut i przeanalizuj co na swój temat udostępniasz na platformach społecznościowych.
Aby Ci to ułatwić, przygotowałam listę kontrolną:
- Czy Twoje dane są takie same na wszystkich portalach? Czy używasz pełnego imienia i nazwiska, a profil Twojej firmy jest taki jak jej nazwa?
Bądź spójny – ułatwiaj ludziom znalezienie siebie. Jeżeli na Facebooku jesteś “Anią z Zielonego Wzgórza”, to ktoś, kto będzie szukał Cię na Instagramie w wyszukiwarce wpisze tę nazwę, a nie ”Ruda Ania”. Spójność jest kluczem do odnalezienia.
- Czy Twoje BIO zawiera słowa kluczowe, które są istotne dla Twojej branży i niszy?
Jeśli nie, przejdź do wyszukiwarki Google i wpisz 3-5 wyrazów (2-3 słowa), których odbiorcy będą używać podczas wyszukiwania Twojej firmy.
Opisz swoją markę używając w treści słów-kluczy. Pisz w przyjazny i prosty sposób.
- Czy uzupełniłeś sekcję “Informacje”?
Skorzystaj z tej opcji, aby dodać wszystkie informacje, dzięki którym można do Ciebie dotrzeć. Dane kontaktowe – Twoją witrynę internetową, blog, konta na Twitterze, LinkedIn oraz inne przydatne linki. Uzupełnij swoje miejsce pracy oraz ważne osiągnięcia.
Upewnij się, że to, co ktoś o Tobie przeczyta daje solidną odpowiedź na pytanie: Dlaczego miałbym z Tobą współpracować?
- Czy Twoje zdjęcie profilowe jest spójne na wszystkich profilach społecznościowych?
Pamiętaj, że ludzie chcą poznać Ciebie. Nie publikuj fałszywych awatarów, nic nie mówiących, niewyraźnych zdjęć, zdjęć ze swoim partnerem/dzieckiem czy koleżanką. Twój profil jest tylko Twój, pamiętaj o tym. Zdjęcie profilowe to coś, co jako pierwsze wyróżnia się na Twoim profilu. To nie musi być dokładnie to samo zdjęcie, ważne aby można było Cię na nim rozpoznać.
Krok drugi: określ swojego klienta
Poświęć kilka minut i zastanów się kto jest Twoim odbiorcą w mediach społecznościowych, jakie jego problemy rozwiązujesz, jakie ma potrzeby? Weź to pod uwagę nie tylko pisząc posty, by tworzyć zaangażowanie, ale w szczególności podkreśl w swoim BIO. Zwracaj się do swojego odbiorcy językiem dla niego zrozumiałym.
Najważniejsze to określenie dokładnie komu i w jaki sposób pomagasz.
Najważniejsze to określenie komu i w jaki sposób pomagasz. Click To TweetPodkreśl, czym wyróżniasz się od konkurencji.
Ja na przykład często piszę “Pomagam przedsiębiorczym osobom w: komunikacji online, mediach społecznościowych i rozwijaniu biznesu online”.
Określam>>> KOMU i w CZYM pomagam.
Innym przykładem może być prezentacja blogerki kulinarnej: “Pomagam zapracowanym rodzicom przygotować pyszne i zdrowe przekąski dla ich dzieci w 15 minut”.
Jeżeli czujesz, że masz problem z określeniem swojego klienta i nie wiesz jak to zrobić,
przeczytaj o tym tutaj: Jak dobrze znasz swojego klienta? 30 pytań pomocniczych.
Krok trzeci: określ swoje mocne strony
Zaprezentuj się z jak najlepszej strony.
Jeśli masz z tym problem, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
– Co lubisz najbardziej?
– Co udało Ci się osiągnąć? Z czego najbardziej się cieszysz?
– Jakie wyzwanie pokonałeś?
– Co jest dla Ciebie ważne?
– Jakie masz plany, jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość?
– Jak opisałbyś swoją historię?
Zapisz odpowiedzi i skróć je do minimum.
Teraz jesteś gotowy.
Na podstawie tych wszystkich informacji popraw swoje BIO lub napisz je od nowa.
Jeśli nadal masz problem, postępuj według poniższych punktów i napisz:
- w jaki sposób pomagasz innym, jakie problemy pomagasz rozwiązać;
- podaj obszar, w którym działasz, w czym się specjalizujesz;
- jakie jest Twoje największe osiągnięcie;
- co robisz lepiej, niż ktokolwiek inny.
Zastanawiasz się, co dzięki temu osiągniesz?
Stworzysz swoją własną, niepowtarzalną “wizytówkę”, dzięki której dotrzesz do swoich potencjalnych odbiorców – bez względu na to czy są nimi Twoi klienci, potencjalni współpracownicy czy pracodawcy.
Twoja kolej!
Podczas konsultacji zauważyłam, że wiele osób ma duży problem z przedstawieniem w zrozumiały sposób komu pomagają i w czym. Dlatego stworzyłam ściągę w formie PDF, dzięki której bardzo szybko stworzysz swoje PERFEKCYJNE BIO.
Pobierz ją od razu, wydrukuj, stwórz swoje perfekcyjne BIO, umieść je przy swoim miejscu pracy.
A co z moją prywatnością?
Być może jesteś jedną z tych osób, która przeczytała ten artykuł i myśli sobie “Nie będę sprzedawał swojej prywatności na Facebooku, mam prywatne konto tylko dla znajomych i nie zamierzam tego zmieniać”. Być może o tym nie wiesz, ale Facebook pomaga Ci chronić Twoją prywatność. To Ty decydujesz o tym, co udostępniasz innym, czego mogą się o Tobie dowiedzieć. Przeczytaj artykuł “Prywatność na Facebooku prawda czy fałsz” i poznaj sposoby chronienia swojej prywatności.
Profil na Facebooku to nie tylko BIO
Najlepiej przygotowane BIO nie pomoże, jeśli na swojej tablicy będziesz publikować irytujące treści, które przedstawiają Cię w niekorzystnym świetle. Pamiętaj, że obraz jaki tworzysz o sobie i o swojej marce poprzez posty i wiadomości kształtuje Twój wizerunek i reputację. Zwróć uwagę na treści, które mogą zostać źle odebrane, niespójne z Twoim wizerunkiem, opacznie zrozumiane przez Twoich odbiorców. Możesz o tym przeczytać w artykule “Co mnie wkurza na Facebooku”.
Pamiętaj, że obraz jaki tworzysz o sobie i o swojej marce poprzez posty i wiadomości kształtuje wizerunek i reputację. Dlatego warto, abyś w szczególności zwrócił uwagę na treści, które mogą nie być akceptowane przez Twoich odbiorców.
Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej zadbać o pierwsze wrażenie jakie robisz codziennie na nowych osobach odwiedzających Twój profil nie tylko na Facebooku, ale również w innych miejscach.
Ufff… być może okazało się, że jednak warto, abyś popracował nieco nad swoim BIO. Nie martw się, jeśli masz wątpliwości, czy zrobiłeś to dobrze – dołącz do mojej społeczności na Facebooku – grupy UWIERZ W SWOJĄ MARKĘ ONLINE. Trwa tam wyzwanie tego tygodnia – będziesz miał okazję stworzyć mega wypaśne BIO, rozwiać wątpliwości, a przy okazji przedstawić się.
Powodzenia!
Jeżeli czujesz, że nie osiągasz w mediach społecznościowych zamierzonych efektów i chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań na Facebooku, Instagramie, Linkedin i YouTube zapraszam Cię na całodniowe szkolenie pt.
TY I TWOJA MARKA ONLINE
Podczas szkolenia:
- DOWIESZ SIĘ, od czego zacząć i co zmienić, aby Twoja METAMORFOZA od razu zadziałała.
- Omówimy najważniejsze kroki na platformach: Facebook, LinkedIn, Instagram
- Poznasz zasady BUDOWANIA RELACJI z klientem poprzez media społecznościowe.
- Nauczę Cię, jak PROWADZIĆ PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE, aby przyciągały wymarzonych klientów.
- Poznasz SEKRETY budowania marki osobistej w mediach społecznościowych.
MOJE WSKAZÓWKI ZMOTYWUJĄ CIĘ DO DZIAŁANIA I SYSTEMATYCZNOŚCI.