Odpicuj swoje BIO – czyli porządki w social media

Jakiś czas temu byłam w trakcie rekrutacji nowej osoby do mojego zespołu. Szukałam menedżera projektów. Bardzo dużo osób wypełniło ankiety, które dla nich przygotowałam. Uwierz mi, miałam co czytać przez długi weekend. Jeden z punktów ankiety dotyczył obecności kandydatki lub kandydata w sieci. Chciałam poznać aplikujące osoby, a w szczególności zobaczyć jak sobie radzą na swoich profilach. Chcę się z Tobą podzielić moimi wrażeniami.

Profil w social mediach to Twoja wizytówka!

Po przeglądzie profili osób startujących w rekrutacji mogę powiedzieć, że:

  1. Nie dbamy o nasze profile osobiste. Zdajemy sobie z tego sprawę, gdy ktoś zaczyna się nimi interesować “zawodowo”.  Usprawiedliwiamy się i wymyślamy powody dlaczego tak się dzieje. A przecież Twój profil osobisty to również Twoja wizytówka. Dlaczego to zaniedbujesz?
  2. Brak ważnych informacji. Już wyjaśniam co mam na myśli. Czytam w aplikacji, że prowadzisz bloga, podcast, agencję – czyli jesteś aktywna! Super! Tylko dlaczego na Twoim profilu nie masz na ten temat żadnych informacji, linków? Nawet Twoje zdjęcie w tle nie mówi o Tobie niczego pozytywnego. Prezentujesz tam przecież swoje działania i osiągnięcia!
  3. No i jeszcze odpowiedzi w stylu “Nie podam informacji o profilu, chronię swoją prywatność”. No i mamy problem. Analizuję jak działa mój biznes i cały mój zespół wykorzystuje swoje profile w mediach społecznościowych. Kontakt z partnerami, nawiązywanie relacji, pomoc w moich projektach – do tego jest potrzebna obecność chociażby na Facebooku. Obawiam się, że w niektórych branżach jest to kluczowe. W mojej na pewno.

Warto poświęcić chwilę, przeczytać poniższy post i odpicować swoje BIO.

Co mam na myśli pisząc BIO?

Wszystkie informacje, które mówią o Tobie, Twoim wykształceniu, umiejętnościach, kompetencjach, dokonaniach, zainteresowaniach i pasjach.

Te wszystkie elementy możesz uzupełnić w sekcji Informacje na Facebooku. Jeżeli chodzi o inne platformy, to wszędzie gdzie masz możliwość opowiedzenia o sobie, wykorzystuj to najlepiej jak umiesz.

Edytuj profil na Facebooku i w innych social mediach

profil w social mediach

 

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat i poznać zasady “nowego marketingu”? Koniecznie zarezerwuj miejsce na www.markaonline.pl. Od września rusza nowa edycja i uwierz mi, będzie wypełniona praktycznymi wskazówkami na temat działań na Facebooku, Instagramie, Youtubie i LinkedIn.

edytuj profil na fb
WYPEŁNIJ WSZYSTKIE INFORMACJE, USTAW STATUS

 

 

Dlaczego “odpicowane BIO” czyli troska o profil w social mediach jest ważna?

Bez względu na to, czy jesteś właścicielem firmy, budujesz markę osobistą, czy jesteś pracownikiem – powinieneś zadbać o informacje, jakie przekazujesz o sobie na profilach społecznościowych. O tym, jak ważne to jest możesz przeczytać np. Grupy na Facebooku.

Dlaczego? Przypomnij sobie – Ty przecież też tak masz. Poznajesz kogoś na imprezie, szkoleniu, evencie. Jeśli chcesz z nim podtrzymać kontakt, pierwsze co robisz po powrocie do domu, to “sprawdzasz” go w sieci. Świetnie, jeśli w ogóle go znajdziesz – jeśli poznałeś Łukasza Kowalskiego, a na Facebooku widnieje on jako Łuki Kowal – zaczynają się problemy. Później może być już tylko gorzej – fikcyjne zdjęcie profilowe lub jego brak, na tablicy udostępnianie wyłącznie nielegalnych konkursów, kontrowersyjnych memów, politycznych komentarzy, a także zdjęć z imprez, które niekoniecznie stawiają w dobrym świetle dyrektora ds. sprzedaży – bo Łuki Kowal na co dzień jest nim właśnie w dość dużej warszawskiej korporacji. Jakoś odechciało Ci się dalszego kontaktu? A co z Twoim prywatnym profilem? Nie wygląda podobnie? Znam wiele osób, które bardzo dobrze prowadzą profile swoich marek, natomiast ich prywatne konto pozostawia wiele do życzenia. Być może i Ty jesteś w tej grupie.

Jak dbać o profil w social mediach – krok po kroku

Krok pierwszy – zrób audyt

Jesteś obecny w mediach społecznościowych. Masz konto na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Swoje dane uzupełniłeś, kiedy zakładałeś te konta. Właśnie, kiedy to było?

Poświęć kilka minut i przeanalizuj co na swój temat udostępniasz na platformach społecznościowych.

Aby Ci to ułatwić, przygotowałam listę kontrolną:

  1. Czy Twoje dane są takie same na wszystkich portalach? Czy używasz pełnego imienia i nazwiska, a profil Twojej firmy jest taki jak jej nazwa?

Bądź spójny – ułatwiaj ludziom znalezienie siebie. Jeżeli na Facebooku jesteś “Anią z Zielonego Wzgórza”, to ktoś, kto będzie szukał Cię na Instagramie w wyszukiwarce wpisze tę nazwę, a nie ”Ruda Ania”. Spójność jest kluczem do odnalezienia.

  1. Czy Twoje BIO zawiera słowa kluczowe, które są istotne dla Twojej branży i niszy?

Jeśli nie, przejdź do wyszukiwarki Google i wpisz 3-5 wyrazów (2-3 słowa), których odbiorcy będą używać podczas wyszukiwania Twojej firmy.

Opisz swoją markę używając w treści słów-kluczy. Pisz w przyjazny i prosty sposób.

  1. Czy uzupełniłeś sekcję “Informacje”?

Skorzystaj z tej opcji, aby dodać wszystkie informacje, dzięki którym można do Ciebie dotrzeć. Dane kontaktowe – Twoją witrynę internetową, blog, konta na Twitterze, LinkedIn oraz inne przydatne linki. Uzupełnij swoje miejsce pracy oraz ważne osiągnięcia.

Upewnij się, że to, co ktoś o Tobie przeczyta daje solidną odpowiedź na pytanie: Dlaczego miałbym z Tobą współpracować?

  1. Czy Twoje zdjęcie profilowe jest spójne na wszystkich profilach społecznościowych?

Pamiętaj, że ludzie chcą poznać Ciebie. Nie publikuj fałszywych awatarów, nic nie mówiących, niewyraźnych zdjęć, zdjęć ze swoim partnerem/dzieckiem czy koleżanką. Twój profil jest tylko Twój, pamiętaj o tym. Zdjęcie profilowe to coś, co jako pierwsze wyróżnia się na Twoim profilu. To nie musi być dokładnie to samo zdjęcie, ważne aby można było Cię na nim rozpoznać.

Krok drugi: określ swojego klienta

Poświęć kilka minut i zastanów się kto jest Twoim odbiorcą w mediach społecznościowych, jakie jego problemy rozwiązujesz, jakie ma potrzeby? Weź to pod uwagę nie tylko pisząc posty, by tworzyć zaangażowanie, ale w szczególności podkreśl w swoim BIO. Zwracaj się do swojego odbiorcy językiem dla niego zrozumiałym.

Najważniejsze to określenie dokładnie komu i w jaki sposób pomagasz.

Najważniejsze to określenie komu i w jaki sposób pomagasz. Click To Tweet

Podkreśl, czym wyróżniasz się od konkurencji.

Ja na przykład często piszę “Pomagam przedsiębiorczym osobom w: komunikacji online, mediach społecznościowych i rozwijaniu biznesu online”.

Określam>>>  KOMU i w CZYM pomagam.

Innym przykładem może być prezentacja blogerki kulinarnej: “Pomagam zapracowanym rodzicom przygotować pyszne i zdrowe przekąski dla ich dzieci w 15 minut”.

Jeżeli czujesz, że masz problem z określeniem swojego klienta i nie wiesz jak to zrobić,

przeczytaj o tym tutajJak dobrze znasz swojego klienta? 30 pytań pomocniczych.

Krok trzeci: określ swoje mocne strony

Zaprezentuj się z jak najlepszej strony.

Jeśli masz z tym problem, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:

– Co lubisz najbardziej?

– Co udało Ci się osiągnąć? Z czego najbardziej się cieszysz?

– Jakie wyzwanie pokonałeś?

– Co jest dla Ciebie ważne?

– Jakie masz plany, jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość?

– Jak opisałbyś swoją historię?

Zapisz odpowiedzi i skróć je do minimum.

Teraz jesteś gotowy.

Na podstawie tych wszystkich informacji popraw swoje BIO lub napisz je od nowa.

Jeśli nadal masz problem, postępuj według poniższych punktów i napisz:

  • w jaki sposób pomagasz innym, jakie problemy pomagasz rozwiązać;
  • podaj obszar, w którym działasz, w czym się specjalizujesz;
  • jakie jest Twoje największe osiągnięcie;
  • co robisz lepiej, niż ktokolwiek inny.

Zastanawiasz się, co dzięki temu osiągniesz?

Stworzysz swoją własną, niepowtarzalną “wizytówkę”, dzięki której dotrzesz do swoich potencjalnych odbiorców – bez względu na to czy są nimi Twoi klienci, potencjalni współpracownicy czy pracodawcy.

Twoja kolej!


Podczas konsultacji zauważyłam, że wiele osób ma duży problem z przedstawieniem w zrozumiały sposób komu pomagają i w czym. Dlatego stworzyłam ściągę w formie PDF, dzięki której bardzo szybko stworzysz swoje PERFEKCYJNE BIO.

Pobierz ją od razu, wydrukuj, stwórz swoje perfekcyjne BIO, umieść je przy swoim miejscu pracy.profil na fb

A co z moją prywatnością?

Być może jesteś jedną z tych osób, która przeczytała ten artykuł i myśli sobie “Nie będę sprzedawał swojej prywatności na Facebooku, mam prywatne konto tylko dla znajomych i nie zamierzam tego zmieniać”. Być może o tym nie wiesz, ale Facebook pomaga Ci chronić Twoją prywatność. To Ty decydujesz o tym, co udostępniasz innym, czego mogą się o Tobie dowiedzieć. Przeczytaj artykuł “Prywatność na Facebooku prawda czy fałsz” i poznaj sposoby chronienia swojej prywatności.

Profil na Facebooku to nie tylko BIO

Najlepiej przygotowane BIO nie pomoże, jeśli na swojej tablicy będziesz publikować irytujące treści, które przedstawiają Cię w niekorzystnym świetle. Pamiętaj, że obraz jaki tworzysz o sobie i o swojej marce poprzez posty i wiadomości kształtuje Twój wizerunek i reputację. Zwróć uwagę na treści, które mogą zostać źle odebrane, niespójne z Twoim wizerunkiem, opacznie zrozumiane przez Twoich odbiorców. Możesz o tym przeczytać w artykule “Co mnie wkurza na Facebooku”.

Pamiętaj, że obraz jaki tworzysz o sobie i o swojej marce poprzez posty i wiadomości kształtuje wizerunek i reputację. Dlatego warto, abyś w szczególności zwrócił uwagę na treści, które mogą nie być akceptowane przez Twoich odbiorców.

Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej zadbać o pierwsze wrażenie jakie robisz codziennie na nowych osobach odwiedzających Twój profil nie tylko na Facebooku, ale również w innych miejscach.

Ufff… być może okazało się, że jednak warto, abyś popracował nieco nad swoim BIO. Nie martw się, jeśli masz wątpliwości, czy zrobiłeś to dobrze – dołącz do mojej społeczności na Facebooku – grupy UWIERZ W SWOJĄ MARKĘ ONLINE. Trwa tam wyzwanie tego tygodnia – będziesz miał okazję stworzyć mega wypaśne BIO, rozwiać wątpliwości, a  przy okazji przedstawić się.

Powodzenia!


 

Jeżeli czujesz, że nie osiągasz w mediach społecznościowych zamierzonych efektów i chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań na Facebooku, Instagramie, Linkedin i YouTube zapraszam Cię na całodniowe szkolenie pt.

TY I TWOJA MARKA ONLINE

Podczas szkolenia:

  • DOWIESZ SIĘ, od czego zacząć i co zmienić, aby Twoja METAMORFOZA od razu zadziałała.
  • Omówimy najważniejsze kroki na platformach: Facebook, LinkedIn, Instagram
  • Poznasz zasady BUDOWANIA RELACJI z klientem poprzez media społecznościowe.
  • Nauczę Cię, jak PROWADZIĆ PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE, aby przyciągały wymarzonych klientów.
  • Poznasz SEKRETY budowania marki osobistej w mediach społecznościowych.

MOJE WSKAZÓWKI ZMOTYWUJĄ CIĘ DO DZIAŁANIA I SYSTEMATYCZNOŚCI.

profil na fb jak prowadzić

Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest