Biznes online to temat, wokół którego najwięcej obecnie się mówi. Wydaje się, że jest na czasie i wiele osób poszukuje informacji, od czego zacząć, lub po prostu zastanawia się, czy warto go rozpocząć. Czy to rozwiązanie dla każdego?
Biznes online – co oznacza dla mnie?
Napiszę Ci, jak to wygląda u mnie, a przy okazji uporządkujemy, co mam na myśli, mówiąc o biznesie online. Zacznę od najważniejszej dla mnie sprawy – komunikacji z klientem.
Z moimi klientami kontaktuję się głównie poprzez Internet. To właśnie tam mnie poznają i zaczynają obserwować moje profile społecznościowe lub czytać bloga. Oglądają moje webinary, transmisje na żywo lub filmy na YouTube. Właśnie te elementy należą do początkowej fazy komunikacji online.
Ten etap może realizować każda nowa firma czy marka. Powinna docierać do klientów ze swoimi treściami, przyciągać ich wartością, zainteresować sposobem przedstawienia zagadnienia, prezentacją produktu, ciekawą osobowością. To, co jest równie ważne, to że ten etap nie wymaga dużych nakładów finansowych. Wiem, bo opieram się na własnym doświadczeniu – przeszłam przez cały ten proces krok po kroku. Na początku inwestowałam swój czas, wykorzystywałam smartfona (wcale nie najnowszy model) i oczywiście Internet.
Obecnie każdy powinien wykorzystywać element komunikacji online do rozwoju swojego biznesu. Prowadzisz salon fryzjerski, restaurację, biuro rachunkowe czy szkołę językową – w dzisiejszych czasach te działania musisz realizować, jeśli chcesz pozyskiwać klientów. Nie musisz robić ich wszystkich na raz. Wybierz te, które Ci najbardziej odpowiadają, i od których najprościej będzie Ci zacząć.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!
Biznes online – co jest najważniejsze?
Kolejny etap to stworzenie produktów lub usług i osadzenie ich w miejscu, które ułatwi sprzedaż, czyli w sklepie internetowym lub na stronie sprzedażowej z podłączoną opcją płatności elektronicznych. Prowadząc kilka lat wcześniej sklep internetowy, miałam dokładnie przygotowaną całą platformę, gdzie wprowadzaliśmy opisy produktów, stany magazynowe, miałam także system do wysyłania mailingów. Jednak gdy zdecydowałam się na obecną działalność, nie chciałam korzystać z tamtych narzędzi. Przeszłam przez cały proces ponownie, od zera.
I tak zaczynając działania związane z kursami, pierwsze transakcje realizowałam na stronie sprzedażowej, do której miałam podpięte tylko płatności. Znajdował się tam opis szkolenia (przyznam szczerze, że wyglądało to wszystko dość amatorsko) i przycisk, który przenosił od razu do płatności (korzystałam z systemu TPAY).
Na e-mail podany przy zakupie wysyłałam wiadomość potwierdzającą i informacje związane z dalszą realizacją kursu. Myślę, że najważniejsze jest to, że stronę tę stworzyłam sama, a przy aktywowaniu systemu płatności pomogła mi moja koleżanka.
A to, co najfajniejsze, a zarazem najdziwniejsze, gdy patrzę na to dzisiaj, z innej perspektywy, jest to, że znalazły się osoby, które mi zaufały i kupowały moje szkolenia! Myślę, że gdy trafisz z przekazem do serc odbiorców, zupełnie nie liczy się dla nich cała wizualna otoczka – po prostu czują, że masz im coś wartościowego do przekazania.
Popatrz, już sama możliwość i łatwość w docieraniu do klientów online, w budowaniu z nimi relacji poprzez rozmowy w grupach, komentarze na profilach, transmisje na żywo, ale również przez sukcesywnie wysyłany newsletter, czy regularne wpisy na blogu – to już jest dla mnie element biznesu online. Aktywne wykorzystywanie możliwości do kontaktu z odbiorcami, która prowadzi do budowania trwałej relacji ze społecznością. A dopiero w kolejnym kroku do sprzedaży online lub tradycyjnej.
Jeżeli klient znajdzie informacje o Twojej firmie w Internecie, dowie się o niej wszystkiego, czego potrzebuje za sprawą dobrze przygotowanej strony www, to już wykonałeś pierwszy, ważny krok. Pamiętaj jednak, aby strona internetowa dostarczała jasnych informacji:
- czym zajmuje się Twoja marka,
- w czym dokładnie i komu pomaga,
- jakie korzyści otrzymuje klient, gdy zdecyduje się na współpracę.
Możesz zacząć budować od zera i powoli rozwijać inne kanały komunikacji. Niektórzy, mówiąc o biznesie online, mają przed oczami wyłącznie rynek szkoleń online i produktów cyfrowych. Nie ograniczaj się tylko do takiego podejścia, bo firma prowadzona w sieci to znacznie więcej.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!
Pomysły na biznes online
Jeżeli nie masz jeszcze gotowych swoich produktów (ja też na początku nie miałam), nic nie stoi na przeszkodzie, abyś właśnie zaplanował stworzenie swojego pierwszego cyfrowego produktu. Możesz rozwijać swój biznes online w różnej postaci. Podpowiem Ci, co możesz zaoferować swoim odbiorcom, m.in.:
- e-booki, książki lub przewodniki,
- szkolenia, warsztaty czy kursy online,
- nagrania do wystąpień,
- wyzwania,
- strony członkowskie (czyli tzw. subskrypcje),
- mastermindy (np. w formie transmisji na żywo przeprowadzonej w zamkniętej grupie),
- coaching indywidualny lub grupowy,
- różnego rodzaju produkty fizyczne,
- raporty lub audyty,
- konsultacje.
Całkiem sporo możliwości, nie uważasz? Postawiłam na kursy online, ale w swojej ofercie mam też szkolenia stacjonarne, warsztaty, konsultacje i produkty fizyczne w postaci książek. Od początku jednak dążyłam do sytuacji, aby największy procent dochodu mieć właśnie ze szkoleń prowadzonych online. Ta forma jest bardzo skalowalna, a stworzony kurs mogę sprzedać teoretycznie nieograniczonej liczbie osób, 24 godziny na dobę i do tego zdalnie, bez wychodzenia z domu.
Chcesz stworzyć produkt online, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Jeśli chcesz rozwinąć swój biznes online, jednak nie bardzo wiesz, od czego zacząć, spójrz na moje podpowiedzi poniżej. W kilku punktach omówimy, nad czym warto się zastanowić:
1. Wybierz obszar Twojego produktu lub usługi
Moja podpowiedź dla Ciebie: jeżeli to Twój pierwszy produkt lub usługa, nie planuj czegoś bardzo obszernego, z dużą liczbą materiału i wymagającego poświęcenia bardzo dużej ilości czasu.
Powinieneś stworzyć coś, co pozwoli Ci sprawdzić, czy jest na rynku zapotrzebowanie na tego typu wiedzę, czy usługę.
2. Zbadaj rynek przez… media społecznościowe
Po pierwsze, prześledź różnego rodzaju grupy na Facebooku i fora internetowe, związane z Twoim obszarem działalności i produktem, który planujesz stworzyć. Po drugie, zadawaj w tych miejscach pytania do potencjalnych, przyszłych odbiorców. Zbadaj ich problemy, a także zainteresowanie rozwiązaniem, które być może wkrótce im proponujesz.
3. Sprawdź konkurencję i podobne rozwiązania
W kolejnym kroku sprawdź, czy są już inne produkty, podobne do tego, który zamierzasz stworzyć. Upewnij się, jakich obszarów i zagadnień dotykają, a także ile kosztują. Sprawdź, jakie opinie można znaleźć na ich temat i czy klienci są z nich zadowoleni – zawróć uwagę, na to, czego im w nich brakuje.
4. Określ cel swojego produktu
Następnie określ, jaki cel ma Twój nowy produkt lub usługa, a przede wszystkim, jaki problem potencjalnego klienta rozwiązuje. Zastanów się – czy gdybyś mógł go kupić, skorzystałbyś z własnej oferty? A przede wszystkim, odpowiedz sobie szczerze na to pytanie.
5. Znajdź grupę odbiorców
Wypisz potencjalne osoby, które mogą być zainteresowane tym produktem lub usługą, a w następnej kolejności stwórz prostą ankietę badania rynku. Dzięki temu uda Ci się już na starcie określić persony zakupowe, do których w przyszłości łatwiej spersonalizujesz swoje komunikaty dotyczące oferty.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od nas posiadania wiedzy oraz finansów. Ostatnia rzeczy, czyli finanse pozwolą nam na rozwój naszych produktów oraz usług, co spowoduje, że będziemy bardziej konkurencyjni.