Chcesz stworzyć kurs online, któremu nikt się nie oprze? Jeżeli masz pomysł na produkt cyfrowy, kurs online lub usługę, porozmawiamy o tym, jak możesz wprowadzić te pomysły w życie.
Chcę się z Tobą podzielić procesem przechodzenia od pomysłu do tworzenia kursu online. Opowiem Ci również, czym ten proces różni się o innych, stosowanych przez większość ludzi oraz o największym błędzie popełnianym przy wymyślaniu pomysłów na ofertę. Zapraszam Cię do obejrzenia wideo i przeczytania poniższego tekstu.
Nie popełniaj tego błędu, tworząc kurs online
Największym błędem popełnianym przez ludzi podczas tworzenia produktów cyfrowych jest to, że skupiają się na formacie, a nie na wyniku. Bardzo często widzę taką sytuację i sama również popełniałam ten błąd na początku mojej działalności. Co więc rozumiem przez skupienie się na formacie?
Oznacza to, że kiedy myślisz, że chcesz stworzyć kurs online, któremu nikt się nie oprze, pierwszą rzeczą, którą robisz, jest stworzenie kursu. Zastanawiasz się, jak ten kurs będzie wyglądać, jakie materiały przygotujesz. Myślisz o jego dostarczeniu, czyli o tym, czy będzie on w formie wideo, czy mix (połączenie wideo i szkoleń na żywo), a może będzie to produkt subskrypcyjny.
Pamiętaj, że cokolwiek stworzysz, ma to przynieść konkretny efekt dla Twoich klientów. Możesz dostarczyć coś, jako minikurs lub jako e-book. Na pewno nie chcesz wybrać czegoś na szybko, bez zastanowienia się jaki efekt mają osiągnąć odbiorcy Twojego kursu online.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!
Stwórz kurs online, któremu nikt się nie oprze
Całym procesem tworzenia kursu online od pomysłu do premiery, dzielę się w kursie Jak stworzyć i sprzedać kurs online. Tam otrzymujesz schematy, według których skutecznie stworzysz i sprzedasz swój kurs.
Najważniejsze jest to, aby ustalić jaki wynik osiągną klienci – bo przecież właśnie za to Ci zapłacą.
Na pierwszym miejscu stawiaj klientów lub odbiorców. A dopiero potem przejdź przez proces walidacji. W kolejnym kroku zdefiniuj parametry produktu.
Zacznijmy więc od Twojej walidacji (polega na sprawdzeniu w warunkach rzeczywistych czy na Twój produkt lub usługę będzie popyt). Prawdopodobnie masz kilka pomysłów, które chcesz zbadać, dlatego skupię się na walidacji bardziej szczegółowo.
Najważniejsze sprawy, którymi warto się zastanowić, aby stworzyć kurs online, któremu nikt się nie oprze, to:
1. Czy są osoby, które poszukują takiego kursu i są w stanie za niego zapłacić, aby rozwiązać swój problem?
Oczywiście, odpowiedź na to pytanie jest ważna przy Tworzeniu każdego produktu i usługi. Może to dotyczyć konsultacji, coachingu, dowolnego modelu biznesowego. Kluczową sprawą jest to, abyśmy sprawdzili, czy istnieje popyt i przepływy pieniędzy z tym związany.
2. Czy istnieją już oferty podobne do tego, co chcesz stworzyć?
Możesz na przykład spojrzeć na takie miejsca jak Udemy lub inne rodzaje platform. Poszukaj poprzez wyszukiwarkę internetową produktów cyfrowych w podobnej tematyce. Sprawdź recenzje, liczbę wyświetleń. Możesz sprawdzić, ile osób szuka treści, jeśli chodzi o ten konkretny problem. Wszystko to da Ci pewne wyobrażenie, czy Twój pomysł warto realizować.
3. Zastanów się jaką strukturę będzie miał Twój kurs online.
Czy będzie miał moduły, czy tylko lekcje? Jak dokładnie zamierzasz to zaprezentować, aby cała droga, jaką klient ma przebyć była dla niego zrozumiała? Jak dokładnie zamierzasz podzielić się tym ze swoją publicznością? Jak będzie wyglądał opis?
4. Kolejnym krokiem jest wycena produktu.
Warto określić efekty, jakie Twój odbiorca może osiągnąć oraz umiejscowić ten kurs online w całym ekosystemie Twoich produktów. W tym kroku również warto uruchomić badania i sprawdzić ceny konkurencji, ponieważ jest ona uzależniona od liczby materiałów, formatów treści, problemów, jakie Twój klient rozwiąże, dzięki temu produktowi.
5. Przyciągające nagłówki i słowa kluczowe.
Bardzo ważny jest nagłówek oferty i kluczowe hasło, które ma przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Podpowiem Ci kilka pytań, które w opisie trzeba uwzględnić:
- Jakie są obiekcje osób, które rozpatrują Twoją ofertę?
- Jakie są najczęściej zadawane pytania?
Ponadto przemyśl plan postów i sekwencje e-maili, które będą przyciągały Twoich odbiorców i zainteresują ich Twoim produktem cyfrowym. W tym miejscu bardzo dużo osób się zatrzymuje i nie wie, jak to dobrze przygotować. Dlatego w moim kursie Jak stworzyć i sprzedać kurs online otrzymujesz gotowe materiały, ścieżki newsletterów oraz postów do mediów społecznościowych.
6. Jak sprzedasz i zapakujesz Twój kurs?
To tutaj warto się zastanowić, jakiego efektu mają oczekiwać klienci po skorzystaniu z Twojej oferty? Jaką transformację przejdą i w jakim czasie?
Czym dokładnie jest transformacja?
Być może znasz lub słyszałeś o hierarchii potrzeb Maslowa, która mówi o tym, że ludzie mają różne potrzeby. Zawsze zaczyna się od najbardziej funkcjonalnych, podstawowych potrzeb. Te elementy piramidy wartości przekładają się na rodzaj produktów i usług, które kupujemy. Zatem, potrzeby funkcjonalne to takie, które zarabiają pieniądze, pomagają się organizować, zaoszczędzić czas, upraszczać itd.
Pisząc o opakowaniu Twojego kursu, mam na myśli nie tylko stronę wizualną, czyli graficzną, ale przede wszystkim to, z jakich elementów będzie się składał Twój kurs online. Czy będą to np. tylko materiały PDF, czy też wideo, bądź pliki mp3.
7. Kolejny punkt, nad którym warto się zastanowić, to gdyby Twoja oferta nie istniała, dokąd poszliby ludzie, aby rozwiązać te problemy?
Teraz gdy zadajesz sobie to pytanie, przyglądasz się innym osobom, oferującym podobne produkty i usługi. To jest część Twojego skanowania rynku. Przemyśl, czym Twój kurs online będzie się wyróżniał, w jaki sposób będziesz mówić na ten temat? Pamiętaj, że ma ten sam temat, można mówić w zupełnie inny sposób.
Inną rzeczą jest to, kogo Twoi odbiorcy postrzegają jako Twoją konkurencję?
Kiedyś zapytano mnie, czym się różni mój kurs o tworzeniu kursów od produktu innego eksperta. Dla dobrego zbadania tematu odwiedziłam stronę tamtej osoby i się okazało, że ona uczy tylko jak nagrać kursu. Zupełnie nie zajmuje się tematem budowania zaangażowania i sprzedaży oraz nie daje materiałów na temat sekwencji e-maili czy promocji poprzez reklamę. Odbiorcy też byli trochę inni i to jest wszystko normalne i jest ok. Ty musisz umieć wytłumaczyć, czym się wyróżnia Twoja oferta. Dzięki temu, na Twojej stronie sprzedażowej będzie to odpowiednio podkreślone.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!
8. Dlaczego ktoś miałby wybrać Twój kurs?
Musisz mieć odpowiednią cenę za odpowiednią wartość i gwarantować określone efekty. Klienci są różni i mają różne potrzeby, więc kiedy przeprowadzasz skanowanie rynku i umieszczasz wszystkie dane w tabeli, zobaczysz, czym się wyróżnia Twoja oferta na tle innych. Wówczas stworzysz kurs online, któremu nikt się nie oprze.
9. Jaki będzie format Twojego kursu?
To jest moment, w którym warto się zastanowić, jak ten kurs online będzie wyglądał i jakie ma miejsce w moim ekosystemie produktów. To ważne, aby wiedzieć, czy ten produkt jest materiałem uzupełniającym, kontynuacją, czy produktem startowym. Przemyśl, czy to kursu omawiający bardzo kompleksowo dany temat, czy tylko o niego zahacza. To wszystko warto przemyśleć w perspektywie tworzenia kursów online i produktów cyfrowych w przyszłości.
10. Jaki będzie tytuł Twojego kursu?
Najważniejsza wskazówka na koniec. Cały proces, o którym mówiłam, zacznij od ustalenia tytułu Twojego kursu. Dzięki temu wszystkie kroki będą prowadziły do celu. Bez wyznaczonego tytułu i MAPY Twojego kursu, możesz zacząć skręcać w różnych kierunkach, przez co możesz stracić z oczu to, z czym zaczynałeś i do czego zmierzałeś. Nie ma nic gorszego niż przegadany kurs, omawiający dziesiątki różnych tematów i tak naprawdę niedający żadnej wartości klientom.
Na koniec mam dla Ciebie zadanie domowe. Przede wszystkim daj sobie teraz czas i swobodę na napisanie tytułu swojego kursu online, produktu cyfrowego, e-booka, PDF-a. Oczywiście, to, że wymyślisz tytuł, teraz nie oznacza, że później go nie zmodyfikujesz. Z pewnością tak się stanie, ale dzięki tytułowi nie zboczysz z wyznaczonej ścieżki.
Trzymam kciuki za stworzenie kursu online, któremu nikt się nie oprze.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?