Skoro jesteś tutaj i czytasz ten wpis, zapewne przyciągnął Cię jego tytuł. Temat reklamy w największym portalu społecznościowym oraz jego młodszym bracie, z jednej strony jest nieodłączną częścią wielu biznesu, z drugiej zaś tematem dyskusji czy warto w to wchodzić. Wejście w reklamy na Facebooku i Instagramie na pewno wiążę się z nauką i zdobyciem wiedzy oraz poświęceniem czasu na to, by ową wiedzę wdrażać.
Powstaje pytanie, czy w ogóle warto w to wchodzić? Jeśli jesteś na początku swojej drogi w świecie online, poniżej postaram Ci się wyjaśnić, dlaczego warto wesprzeć się tym rozwiązaniem.
Po co Ci w ogóle reklama na Facebooku i Instagramie
Odpowiedź jest prosta – TAM JEST TWÓJ ODBIORCA/POTENCJALNY KLIENT. Oczywiście, to stwierdzenie jest lekko naciągnięte, jednak wszelkie statystyki pokazują, że na Facebooku i Instagramie w Polsce osoby w przedziale wiekowym 16-64 lat, spędzają ok. 2 godziny dziennie. Daje to konkretny dowód na to, że jeśli szukasz klientów, najprawdopodobniej znajdziesz ich właśnie tam. Ktoś mógłby zapytać się w tym momencie „okej, ale po co reklama skoro można działać organicznie?”. I byłoby to bardzo słuszne pytanie, na które należałoby prosto i konkretnie odpowiedzieć, dlatego też…
Działania organiczne kontra reklama na Facebooku i Instagramie
I tutaj odpowiem, być może bardzo subiektywnie, ale reklama wygrywa tę walkę w pierwszej rundzie. Dlaczego?
1. Czas a efekty – na pierwszym etapie budowania swojej marki online, warto zdobyć grono odbiorców, którym na samym końcu (lejka sprzedażowego) będziemy mogli coś sprzedać. Porównanie reklamy i działań organicznych można tutaj pokazać na bardzo prostym wykresie. Oś T – czas (jeszcze pamiętam z fizyki 😊) oś E – efekt (tego na fizyce nie było). Widać tutaj jedną rzecz, działanie reklam daje szybszy efekt, w krótszym czasie. Jedyny minus, jaki można tutaj wyłonić, to fakt, że działania organiczne są po prostu darmowe. Jednak policz cały ten czas na ciągłe tworzenie kontentu, pisania masy tekstów i przede wszystkim nieprzerwanie walczyć ze spadającymi organicznymi zasięgami.
2. Targetowanie – kolejny ogromny plus reklamy. Tworząc kampanie w Menedżerze Reklam, jesteś w stanie konkretnie wybrać grupę odbiorców, do której puścisz komunikat. Organicznie, niestety tego nie masz, więc musisz co jakiś czas sprawdzać, czy odbiorcy, do których docierasz to Ci, których opisałeś w personie, po czym korygować treści tak, by docierać do nich skuteczniej. Także kolejny plus reklamy to po prostu możliwości targetowania, które pozwolą Ci, już na samym początku przygody z reklamą na Facebooku i Instagramie skutecznie docierać do odbiorców.
3. Zasięgi – tutaj będzie krótko. Jeśli masz X odbiorców na swoim fanpage, nie licz, że Twój post dotrze do nich wszystkich. Raczej dotrze do mniejszości. Dlaczego tak się dzieje? Facebook też jest firmą, która chce zarabiać (a przynajmniej tak to sobie tłumaczę). Reklamą, możesz dotrzeć do całej swojej społeczności. Ponadto, na jej podstawie możesz tworzyć specjalne grupy odbiorców podobnych, dzięki czemu stale będziesz poszerzał grono swoich użytkowników.
Mam nadzieje, że te 3 argumenty, uświadomiły Ci moją pewność co do wyniku starcia: działania organiczne kontra reklama na Facebooku i Instagramie oraz zachęciły Cię do sprawdzenia, czy faktycznie tak jest.
Reklama na Facebooku i Instagramie – pamiętaj to tylko (albo aż) narzędzie
Na sam koniec chcę dodać, a raczej uczulić, że reklama na Facebooku i Instagramie to tak naprawdę wyłącznie narzędzie. Dobrze wykorzystane potrafi przynieść fenomenalne efekty, z drugiej strony wykorzystane „bo wszyscy tak robią więc i ja też tak zrobię” potrafi przepalić budżety, jakimi dysponujesz bez większych efektów. Wierzę, że nie należysz do tej grupy osób, które robią coś na hurra, bo to jest akurat fajne/modne, dlatego zastanów się, gdzie jest miejsce dla reklamy na Facebooku i Instagramie w strategii Twojego biznesu. Można to porównać do używania np. młotka. Jeśli wiesz, do czego i jak go użyć, za jego pomocą będziesz w stanie stworzyć coś pięknego, jednak jeśli spróbujesz wkręcać nim śrubki… cóż, powodzenia.
Jeśli doszedłeś aż tu, dziękuję Ci za poświęcony czas. Mam nadzieję, że pomogłem Ci w naświetleniu sytuacji związanej z reklamami na Facebooku i Instagramie. Jeśli tak, zapraszam Cię serdecznie do wzięcia udziału w bezpłatnym szkoleniu „Trzy strategie jak wystartować z reklamą na Facebooku i Instagramie”, które odbędzie się już 14 września o godzinie 19.30. Poniżej szczegóły.