Każdy z nas czasami czuje się przytłoczony ilością zadań, które codziennie ma do wykonania, szczególnie prowadząc biznes, gdy jest się na początku tej drogi. Wówczas zajmujesz się wszystkim sam, nie masz czasu ani pieniędzy, a frustracja z powodu listy rzeczy nie zrobionych rośnie. Jesteś jednocześnie: handlowcem, marketingowcem, księgowym i osobą od mediów społecznościowych.
Media społecznościowe są ważnym elementem działań i mogą bardzo wpływać na rozwój Twojego biznesu. Pytanie tylko, jak pogodzić wszystkie te zadania? Zachęcam Cie gorąco, do wykorzystywania siły mediów społecznościowych. Aby wesprzeć Cię i ukierunkować Twoje działania, polecam Ci poniższe 6 wskazówek.
-
Wybór platformy.
Po pierwsze podejmij decyzję, na której platformie skupisz swoje działania.
- Która platforma społecznościowa jest warta Twojego czasu i energii?
- Która przynosi najwięcej korzyści?
Aby odpowiedzieć na te pytania powinieneś przeanalizować, skąd pochodzi największy ruch na Twojej stronie albo dzięki której platformie generujesz największą sprzedaż. Możesz prześledzić swoje statystyki i poeksperymentować (świetnym sposobem są inne kody rabatowe, dzięki którym widzisz, skąd klient dowiedział się o promocji), możesz sprawdzić w statystykach bit.ly, jeżeli korzystasz z tego “skracacza” linków. Ważne jest, aby zacząć zwracać uwagę, która platforma przyprowadza więcej klientów na Twoją stronę lub do Twojego sklepu (salonu).
Czasami zwracamy uwagę tylko na ilość obserwujących, a prawda może być taka, że platforma z mniejszą ilością fanów generuje u Ciebie większy ruch albo większą sprzedaż. Jeżeli np. posiadasz profil z 5 000 fanów na Facebooku oraz konto na Instagramie z 2000 obserwujących, warto porównać efekty działań. Która z nich przynosi Ci lepsze rezultaty, skąd pojawiają się klienci, z którego miejsca trafiają na Twoją stronę.
-
Rezerwuj czas na działania w mediach społecznościowych.
To bardzo ważne, aby zaznaczać w swoim kalendarzu, kiedy konkretnie będziesz prowadzić działania. Nie wystarczy tylko mówić: powinienem to zrobić, muszę to zrobić lub kiedyś to wdrożę, ale ustalić w jakie dni i w jakich godzinach prowadzisz swoje działania. Przeznacz 80% tego czasu na platformę, którą wybrałeś w pkt. 1. Pozostałe 20% na inne platformy, na których masz konta firmowe.
W planowaniu pomaga mi Planer Marka Online. Dzięki niemu wszystkie moje pomysły na komunikację w mediach społecznościowych i plany rozwoju mam w jednym miejscu.
-
Stwórz listę codziennych zadań do wykonania w social media.
Wypisanie codziennej checklisty to świetny sposób, aby zapanować nad kolejnością Twoich działań. Pamiętaj, że każdego dnia powinieneś odpowiedzieć na pytania i komentarze pod postami, zadbać o swoją społeczność w grupie, aktualizować informacje w wydarzeniach lub informacje w BIO. Wypisz swoje codzienne punkty do odhaczenia, a po regularnym wypełnianiu tego punktu dnia, stanie się to Twoim nawykiem i nie będzie przerażało tak, jak na początku.
-
Czas na relację.
Pamiętaj, że za komentarzami i polubieniami Twojej strony stoją żywi ludzie, a media społecznościowe nie bez powodu nazywają się “społecznościowe”. Tutaj chodzi o to, aby budować relacje z odbiorcami i zdobywać ich zaufanie. W związku z tym, uwzględnij też w swoich działaniach czas na budowanie relacji, czyli na rozmowy, komentarze, porady, a nie tylko na tworzenie i publikowanie postów.
-
Korzystaj z platform do publikowania treści.
Polecam Ci, zainteresuj się możliwościami, jakie dają platformy: Hootsuite, PostPlaner, Buffer, Edgar. Z ich pomocą możesz zaplanować swoje posty (na wszystkich platformach, na których jesteś obecny), lepiej zarządzać publikacją treści i przede wszystkim oszczędzać czas.
Oczywiście koniecznie przetestuj narzędzie Facebooka, czyli Creator Studio, o którym napisałam artykuł “Creator Studio – jak połączyć konto na Instagramie z kontem na Facebooku” Myślę, że mimo kilku drobnych niedoskonałości, to narzędzie ma przyszłość. Dlatego z dużym zainteresowaniem śledzę nowości pojawiające się w Creator Studio i Tobie również to polecam.
-
Obserwuj i reaguj.
Świat mediów społecznościowych zmienia się cały czas. Jest to żywy organizm, w którym co chwilę pojawiają się nowe trendy i ciekawe funkcje. Obserwuj co się zmienia i reaguj na te zmiany. Dostosuj typ treści i styl do tego, co preferują Twoi odbiorcy. Całkiem niedawno nikt z nas nie myślał o prowadzeniu transmisji na żywo na Facebooku, czy publikowaniu Stories na Instagramie. Teraz są to dla nas podstawowe narzędzia mediów społecznościowych.
Mam nadzieję, że te 6 wskazówek pomoże Ci zmienić nastawienie do planowania działań w mediach społecznościowych.
Doskonały post, bardzo pomocny szczególnie dla osób zaczynających “zabawę” ze swoją firmą! 😉
Super, że się Tobie przydał!