Opanuj chaos w finansach – 4 ważne kroki

Dla większości przedsiębiorców chaos w finansach jest na porządku dziennym. Liczenie kosztów traktowane jest jak zło konieczne, przymus, przykry obowiązek, od którego bardzo chętnie uciekają. W tym materiale chcę Ci pokazać, że nie powinno tak być, że wprowadzając do swojego działania 4 ważne kroki, zyskasz spokój, czas i pieniądze.

Dobry księgowy to skarb. To właśnie on dba o Twoje bezpieczeństwo, porządek w dokumentach, o to, aby ZUS i US nie zawracały Ci głowy. Twój spokojny sen to jego cel. Jednak Ty, jako przedsiębiorca musisz zdać sobie sprawę, z kilku ważny rzeczy:

  • księgowy rejestruje przeszłość, czyli to, co wydarzyło się w Twojej firmie w zeszłym miesiącu. Zwykle wygląda to tak: przynosisz faktury, a księgowy wprowadza do systemu. Tylko tyle i aż tyle. Jeśli zgubisz jakąś fakturę, działasz na swoją niekorzyść.  To niestety Twoje zaniedbanie, a nie jego błąd,
  • księgowy nie jest kreatorem Twojego zysku. To od Ciebie zależy jakie zyski generuje Twoja firma. Twoje działania mają bezpośredni wpływ na to, ile płacisz podatku i czy w ogóle.

Zanim zaniesiesz papiery do swojego księgowego, policz, mniej więcej, ile zapłacisz podatku. Nie musisz znać przepisów prawa. Wystarczy dodawać i odejmować, a na koniec pomnożyć. Po takich działaniach zyska nie tylko Twoja firma, lecz także Twój portfel, rodzina i ludzie, z którymi współpracujesz. Zaczniesz myśleć o rozwoju i inwestycjach w swojej firmie.


Prowadzisz firmę, ale nie panujesz nad finansami?
Nie potrafisz zarządzać pieniędzmi i tak naprawdę nie wiesz, ile zarabiasz?
Nie umiesz planować zysków i cały czas żyjesz od pierwszego do pierwszego?

DOŁĄCZ do kursu „Jak ogarnąć finanse w biznesie”!


Opanuj chaos w finansach – 4 ważne kroki

  1. Zbieraj wszystkie dokumenty, faktury w jednym miejscu i licz. Podziel sobie na sprzedaż i koszty. Pamiętaj, że nie wszystkie koszty księgowy może zaksięgować, za to Ty wszystkie koszty musisz zapłacić. To Twoje konto będzie nimi obciążone. Wpisuj każdy wydatek. Odejmuj go od sprzedaży.
  2. Sprawdzaj, czy dobrze wyceniasz swoje produkty/usługi.  W natłoku zajęć zapominamy o  dodaniu kosztu dojazdu, paliwa czy bramek na autostradzie. Jeśli Twoja firma to usługi pamiętaj o abonamentach, opłatach za godziny współprac.  O tym, aby doliczyć i zapisać w wycenie ile  kosztuje nasz czas, także zapominamy. A przecież nie chcesz pracować za darmo.
  3. Zerknij do tych zestawień na koniec każdego tygodnia np. w piątek. Wtedy z czystym sumieniem możesz odpocząć w weekend lub zastanowisz się, co zrobić, aby sytuację poprawić.
  4. Poinformuj swoich współpracowników i rodzinę o tym, jaka jest sytuacja w firmie. Wszyscy bądźcie odpowiedzialni za jej wynik. Tak robią duże firmy – każdy ma wiedzę o bieżących wynikach.  Nie bój się, że ktoś wykorzysta tę wiedzę. Zanim dotrze do tego miejsca, gdzie jesteś, Ty już będziesz daleko przed nim.

Zastosuj te kilka działań jak najszybciej. Zobaczysz, jak w krótkim czasie opanujesz chaos w finansach, a Twoja sytuacja się polepszy. Początkowo możesz mieć trudności z wyrobieniem tego nawyku, ale z czasem stanie się to normalne. Może nawet to polubisz?

Gdy opanujesz chaos w finansach…

Po wprowadzeniu tych kilku zmian:

  • zyskasz czas i pieniądze – nie będziesz czekać na informację od księgowego, ile trzeba będzie zapłacić. Samodzielnie określisz szacunkowy wydatek. To oszczędzi Ci nerwów na zastanawianie się skąd na to wziąć pieniądze,
  • na Twoim koncie znacznie zwiększą się dostępne środki. Poznasz kwoty, które dadzą Ci bezpieczeństwo. Ustawisz swoją sygnalizację świetlną ze środków na koncie, które będą Ci mówić, czy jest dobrze albo nad czym w danym momencie trzeba popracować,
  • zaczniesz myśleć o rozwoju. Nie będziesz się bać większych zleceń. Twoja firma nawiąże współprace, a Ty staniesz się bardziej kreatywny,
  • poczujesz spokój i opanujesz chaos w finansach. Gwarantuję Ci, że jest to możliwe do osiągnięcia.

Dzięki takim działaniom mój pierwszy klient, z którym miałam przyjemność pracować, zwiększył sprzedaż o 60% w niespełna rok. Powiedział mi, że dzięki takim działaniom zyskał spokój, a prowadzenie firmy stało się przyjemne. Bycie przedsiębiorcom samo w sobie niesie za sobą spore ryzyko. Staraj się nad nimi zapanować. Powyższe działania przygotują Cię na niespodzianki, które niesie za sobą życie przedsiębiorcy.

Pierwszy krok, aby Twoja firma była dochodowa to umiejętność czytania liczb i bycia krok przed Twoim księgowym. Tylko tyle i aż tyle.

Zapraszam Cię również do przeczytania posta 5 błędów w zarządzaniu finansami w firmie, gdzie omawiam, czego nie powinieneś robić, prowadząc biznes.

 

Autorka: Ewa Birlet – od 1995 roku pracuje w instytucjach finansowych, w bankach, a ostatnie 17 lat w biurze maklerskim – spółce córce jednego z największych banków w Polsce. W 2008 roku zdobyła certyfikat EFPA, który daje Ewie możliwość pracy w zawodzie i pomocy w planowaniu finansowym klientów.


Prowadzisz firmę, ale nie panujesz nad finansami?
Nie potrafisz zarządzać pieniędzmi i tak naprawdę nie wiesz, ile zarabiasz?
Nie umiesz planować zysków i cały czas żyjesz od pierwszego do pierwszego?

DOŁĄCZ do kursu „Jak ogarnąć finanse w biznesie”!


Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest