Prowadząc własną działalność lub zakładając biznes, chcesz docierać do wielu odbiorców. Szacujesz, ilu klientów w miesiącu potrzebujesz, aby biznes był rentowny. Myślisz, że im szersza grupa docelowa, tylko liczba klientów będzie większa. Zapraszam Cię to przeczytania artykuły o tym, jak określić swoją niszę.
Myślenie, że im więcej, tym lepiej jest błędne i zaprowadzi Cię donikąd. Na pewno widzisz, że codziennie pojawiają się nowe marki, nowe produkty i coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców. Jest sposób, dzięki któremu może być Ci łatwiej i bardzo Ci go polecam – określenie swojej niszy. Jej odnalezienie może przenieść Twój biznes o poziom wyżej. Dodatkowo sprecyzowanie niszy pomoże Ci w tworzeniu kontentu, a wiesz, że treści to paliwo Twoich działań online. Opowiem Ci o trzech krokach, których przebycie pomogło mi odkryć moją niszę.
Silna marka osobista to najcenniejszy zasób, o jaki warto dbać.
Zwłaszcza dziś – w niepewnych czasach pełnych zmian.
Zapisz się i odbierz bezpłatne nagranie szkolenie i zrób razem ze mną
„Audyt Twojej marki osobistej”!
Dlaczego warto określić swoją niszę
Gdy będziesz wiedzieć, jaka jest Twoja nisza rynkowa, to zyskasz większą rozpoznawalność, konkurencja zmaleje, a Twoja marka będzie znana wśród Twojej grupy odbiorców. Oczywiście wzrośnie też sprzedaż.
Pamiętam, jak w mojej pierwszej pracy lubiłam słuchać powiedzeń mojego starszego kolegi z dużo większym doświadczeniem. Kiedyś, do gabinetu przyniesiono urządzenie typu 3w1, czyli maszynę, która miała być świetną drukarką, kserem i skanerem. Spojrzał na nią, zapytał, co to jest, po czym skomentował: Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.
Po wielu latach rozumiem, że prowadząc swój biznes, nie można być dla wszystkich, bo będziemy we wszystkim dobrzy tylko troszkę. Dużo lepiej być specjalistą w wąskim obszarze, na tym opierać swoją markę i rozpoznawalność. Możesz znać się na wielu tematach, ale odbiorcy powinni kojarzyć Cię z jednym obszarem. To działa też w drugą stronę, dokładne prezentowanie komu i w czym pomagasz, oraz co wyróżnia Twoją markę, będzie przyciągać do Ciebie więcej zdecydowanych klientów.
Określ swoją niszę
Pisząc o określeniu niszy, mam na myśli grupę odbiorców, która szuka konkretnych korzyści. Niekoniecznie najlepszego produktu lub usługi, ale pewnych cech, funkcji, specyficznej obsługi.
To mogą być Twoje wyróżniki:
- lokalizacja,
- zindywidualizowana oferta,
- innowacyjne lub specyficzne materiały,
- wykorzystanie trendów,
- sposób dystrybucji,
- obsługa klienta,
- termin dostaw.
Znalezienie i określenie własnej grupy odbiorców to bardzo ważna część tworzenia biznesu, a w szczególności budowania komunikacji online.
Określ swoją niszę, wchodząc głębiej w kategorie. Na przykład, jeżeli zajmujesz się treningami personalnymi, określ dokładnie, czym Twoje treningi różnią się od innych, w czym się specjalizujesz, na jakich urządzeniach ćwiczysz, jakie metody stosujesz, dla kogo Twój trening jest najlepszy.
Możesz działać na rynku, na którym jest już konkurencja lub możesz stworzyć nowy rynek niszowy, gdzie nie ma konkurencji, a Ty jesteś liderem i tworzysz tam swoje zasady. Największą korzyścią z wyspecjalizowania się w danej niszy, będzie postrzeganie przez klientów Twojej marki jako eksperckiej. Wiem, że to wszystko ładnie brzmi w teorii, a w praktyce może być Ci ciężko określić swoją niszę, dlatego dla przykładu opiszę Ci prostą ścieżkę, składającą się z trzech kroków.
Jak określić swoją niszę – 3 kroki
Krok pierwszy:
- Zastanów się, co tak naprawdę umiesz.
- Pomyśl, w czym możesz pomagać swoim klientom.
- Spisz najczęściej zadawane pytania przez Twoich klientów.
- Zastanów się, co lubisz robić.
Krok drugi:
- Określ swoje mocne strony i pasje, które wypełniają Twój czas.
Krok trzeci:
- Przeanalizuj, z kim najlepiej Ci się współpracuje, jaki jest Twój wymarzony typ klienta.
- Pomyśl o tym, z kim absolutnie nie chcesz współpracować.
Po połączeniu tych trzech elementów będziesz wiedzieć, w czym się specjalizujesz lub chcesz wyspecjalizować i do kogo chcesz kierować swoją ofertę.
Teraz jest czas, żeby przejść do konkretnych działań, czyli do tego, aby cała Twoja komunikacja online, czyli Twoje posty w mediach społecznościowych, Twoja strona www, newslettery, blog, trafiały do Twoich odbiorców i im pomagały.
Od momentu, kiedy określisz swoją niszę, interesuj się wszystkim, co jej dotyczy.
Zwracaj uwagę na to:
- jakie problemy mają klienci,
- jak możesz im pomóc,
- na co zwracają uwagę, kupując Twój produkt,
- na które treści odbiorcy reagują najlepiej,
- czy Twoje treści dotykają problemów i marzeń Twojej grupy odbiorców.
W Twoich mediach społecznościowych możesz prezentować również inne ciekawe tematy, ale nie mogą one zdominować Twoich głównych treści, bo odbiorcy mogą się pogubić. Gdy będzie Cię kusiło, żeby pisać na tematy dla szerszej grupy odbiorców, powstrzymaj się! Możesz zarobić więcej, kierując produkty i marketing do mniejszej liczby osób. Co więcej, to nie oznacza, że inni klienci się nie pojawią.
Daj mi znać w komentarzu, czy masz już swoją niszę. Powodzenia!
Silna marka osobista to najcenniejszy zasób, o jaki warto dbać.
Zwłaszcza dziś – w niepewnych czasach pełnych zmian.
Zapisz się i odbierz bezpłatne nagranie szkolenie i zrób razem ze mną
„Audyt Twojej marki osobistej”!