Mam wrażenie, że moda na konkursy na Facebooku minęła. Przyznam szczerze, że nie jestem ich zwolenniczką, a już na pewno nie popieram organizowania konkursów jako jedynej metody do zdobywania fanów, ale … czasami jest to fajna forma uatrakcyjnienia naszych treści i dodania elementów zabawy. Zastanawiasz się jak zorganizować konkurs na Facebooku lub Instagramie? Uważasz, że będzie świetną promocją Twojej marki, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Aby zorganizować skuteczny konkurs, warto się nieco do niego przygotować.
Określ cel
W zasadzie każde Twoje działanie w mediach społecznościowych powinieneś zacząć od określenia jego celu – także zorganizowanie konkursu na Facebooku powinno mieć swój cel.
Po co zatem organizować konkursy? Z pewnością nie po to, aby zdobyć polubienia (o tym napiszę jeszcze niżej). Zatem w jakim celu? Aby:
- promować oferowane przez nas usługi,
- pozyskać informacje o preferencjach odbiorców i o nich samych,
- zbierać opinie na temat naszej marki,
- zwiększyć interakcję na Facebooku,
- wyróżnić naszych odbiorców,
- zdobyć potencjalnych klientów, etc.
Pamiętaj, aby określonemu wcześniej celowi podporządkować wszystkie dalsze działania – począwszy od wyboru formy konkursu, poprzez nagrodę, a skończywszy na sposobie promocji.
Wybierz formę
Pamiętaj – im prościej, tym lepiej. Nie zapominaj, że ludzie spędzają czas na Facebooku dla przyjemności, konkurs nie powinien zatem być skomplikowany i angażujący. Określ jasne i jednoznaczne zasady i umieść je w regulaminie.
Jaki rodzaj konkursu możesz zorganizować?
- quiz,
- konkurs fotograficzny,
- konkurs wideo,
- udzielenie odpowiedzi na pytanie, etc.
Tak naprawdę ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia i kreatywność.
Konkurs możesz przeprowadzić poprzez swoją tablicę na Facebooku lub wykorzystując do tego specjalne aplikacje. Aplikacje pozwalają na przeprowadzenie konkursu za pomocą dostępnych szablonów lub osobiście skonfigurowanych ustawień. Na rynku dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne wersje aplikacji.
Wybierz nagrody
W zależności od wartości nagrody wybierz poziom trudności konkursu. Jeżeli wartość nagrody będzie niska, jej uczestnicy nie będą chcieli tworzyć skomplikowanych odpowiedzi i rozwiązywać trudnych zadań. Może się wówczas okazać, że konkurs jest nietrafiony i niewiele osób weźmie w nim udział.
Stwórz regulamin zgodny z obowiązującymi przepisami
Bez regulaminu nie myśl nawet o tworzeniu konkursu na Facebooku. Regulamin musi być zgodny z aktualnym regulaminem Facebooka, a także obowiązującymi przepisami prawa. Niekoniecznie namawiam Cię do szczegółowego zapoznania się z ustawą o grach hazardowych (t.j. Dz.U. 2015 poz. 612 ze zm.), warto jednak, abyś pamiętał, że w przypadku kiedy chcesz zorganizować losowanie, musisz zgłosić je do Izby Celnej.
W regulaminie konkursowym powinieneś określić:
- do kogo jest skierowany konkurs,
- treść zadania konkursowego (dokładne określenie jego zasad),
- datę rozpoczęcia i zakończenia,
- czy odbywa się za pomocą aplikacji czy przy użyciu Twojego fanpage’a,
- informację o sposobie wyboru zwycięzcy,
- informacje o nagrodach w konkursie,
- dane organizatora,
- informację o tym, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana oraz popierana przez serwis Facebook, a także, że Facebook nie ponosi odpowiedzialności wobec uczestników konkursu,
- informacja o konieczności posiadania prawdziwego konta w serwisie,
- zgoda na przetwarzanie danych do celów konkursu,
- zapisy dotyczące procesu reklamacyjnego.
Pamiętaj również, że jeżeli zamierzasz wykorzystać prace uczestników konkursu do celów marketingowych – powinieneś zastrzec to w regulaminie.
Co jest zakazane? Między innymi tak powszechne w konkursach na Facebooku polubienie fanpage’a. Pamiętaj – nie możesz wymagać, aby uczestnicy konkursu polubili Twój fanpage. Konsekwencją złamania regulaminu Facebooka może być nawet zablokowanie fanpage’a, nie warto więc ryzykować. Na marginesie dodam, że zbieranie “pustych” lajków nie ma sensu, ale zapewne o tym wiesz.
Nie możesz również wymagać od uczestników konkursu, aby:
- udostępnili post konkursowy,
- zapraszali znajomych do udziału w wydarzeniu,
- otagowali znajomych w komentarzu, poście lub zdjęciu.
Oczywiście, pewnego rodzaju rozwiązaniem jest użycie formuły zachęcającej jedynie do tego rodzaju działań, np. “Będzie nam miło, jeżeli udostępnisz ten post”, choć ja osobiście nie jestem zwolenniczką takich działań.
Zadbaj o promocję
Poza opublikowaniem posta konkursowego na Facebooku, poinformuj o nim również w innych kanałach: na Twoich profilach w innych mediach społecznościowych, w grupie na Facebooku, w newsletterze, na blogu, etc. Zadbaj o grafiki przyciągające wzrok i przypominaj o terminie konkursu.
Warto, abyś rozważył również stworzenie reklamy, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców.
Jeżeli nie wiesz, jak tworzyć skuteczne reklamy, koniecznie przeczytaj ten post.
Jak zorganizować konkurs na Instagramie
Zasady organizowania konkursów na Instagramie są o wiele prostsze, niż w przypadku Facebooka. W zasadzie wystarczy, abyś określił jego podstawowe zasady: na czym polega, kto może brać w nim udział oraz jakie nagrody są w nim przewidziane. Konkurs nie może być sponsorowany ani w jakikolwiek sposób związany z Instagramem. Wystarczy, abyś wszystkie te zasady zapisał w poście dot. konkursu, nie musisz tworzyć specjalnego regulaminu.
Pamiętaj także o hasztagach, które pomogą Ci dotrzeć z informacją do Twoich odbiorców.
Tyle teorii. A jak ja to robię?
1. Ustalam cel konkursu
Czy chcę zaangażować odbiorców? Czy poinformować o nowym produkcie? Konkursy to dla mnie często forma lepszego poznania klienta. Formułuję pytania tak, aby jak najwięcej dowiedzieć się o moich odbiorcach. Konkurs jest też sposobem na docenienie moich odbiorców, tak na przykład było ostatnio, kiedy nagrodą były wejściówki na wydarzenie, w którym brałam udział.
2. Określam zasady
Kiedy już wybrałam mój cel, określam zasady konkursu i wybieram nagrody. Kiedy przeprowadzałam konkurs-wyzwanie “Zaplanuj biznes w mediach społecznościowych” zależało mi na pokazaniu, że systematyczne działania i skupienie się na jednym obszarze naprawdę przynoszą efekty. Zadania konkursowe dotyczyły działań związanych z wizerunkiem marki w mediach społecznościowych. Uczestniczki naprawdę mocno zaangażowały się i przez 5 dni wykonywały zadania. Same przyznawały, że od tej pory inaczej patrzą na planowanie swoich działań. Czasami lepiej mieć 50 zaangażowanych uczestników konkursu, niż 1000 “łowców nagród”. Pamiętaj: jakość, nie ilość. Nagrodą był m.in. udział w szkoleniu, ale w zależności od rodzaju Twojej działalności możesz dostosować nagrodę do tematu konkursu.
3. Publikuję regulamin
Kolejnym punktem jest stworzenie regulaminu. Wiele osób pyta mnie, gdzie go umieścić – ja robię to w zakładce “Notatki” i odsyłam do niego w poście konkursowym, ale możesz go umieścić również w poście konkursowym na samym jego końcu.
4. Przygotowuję grafiki i planuję promocję konkursu
Jak to zrobić?
- Informuję o konkursie w grupach (tylko jeżeli posiadasz swoje grupy, nie spamuj bezmyślnie innych grup).
- Na profilu firmowym, tworzę zdjęcie w tle i edytuję przycisk z wezwaniem do działania.
- Wysyłam newsletter – opisz konkurs i dołącz link.
- Tworzę wydarzenie związane z konkursem. Takie wydarzenie trzeba moderować, zaplanuj czas na to!
- Publikuję posty konkursowe – zawrzyj w nich najważniejsze informacje i zastosuj nagłówki przyciągające wzrok. Wskaż też konkretnie zasady konkursu oraz nagrody, jakie można wygrać. W końcu – możesz również zdecydować się na reklamę konkursu. Taki post dostosuj do platform na których chcesz go opublikować.
5. W czasie trwania konkursu DBAM O RELACJĘ:
- komentuj, reaguj, odpowiadaj na wpisy konkursowe i pytania,
- przypominaj o dacie zakończenia.
6. Ogłaszam wyniki konkursu
Staram się przedstawić je w atrakcyjny sposób. Możesz stworzyć post z wynikami, wideo, transmisję na żywo, masz wiele możliwości. We wspomnianym już przeze mnie konkursie “Zaplanuj biznes w mediach społecznościowych” wyniki konkursu przedstawiłam w formie transmisji na żywo.
7. Podsumowanie
Po zorganizowanym konkursie, zrób podsumowanie. Czy osiągnięty został cel? Przejrzyj statystyki. Czy masz nowych fanów, nowe zapisy na newsletter, więcej zapytań o produkt lub usługę, więcej odwiedzin na stronie, a może po prostu nowe osoby dowiedziały się o Twojej marce? Ważne, aby wyciągnąć wnioski co następnym razem należy poprawić lub zmienić.
Jak zorganizować konkurs – podsumowanie
Pomimo pewnych trudności ze zorganizowaniem konkursu w mediach społecznościowych oraz konieczności poświęcenia temu nieco czasu – warto to zrobić. Ludzie lubią konkursy i lubią dostawać nagrody, a jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów na zbudowanie zaangażowania na fanpage’u.
Zastanawiasz się, jakimi innymi sposobami zwiększać zaangażowanie w mediach społecznościowych? Sprawdź kurs “Jak tworzyć angażujące treści i przyciągać klientów”
Ja ostatnio robiłam konkurs, o którym informowałam na fanpejdżu, ale zasady i regulamin były na blogu w poście. Czy tu jest jakiś problem regulaminowy, jeśli zamieszczam w regulaminie na blogu informacje dot. konieczności polubienia, udostępnienia itp. ? Wcześniej gdzieś słyszałam o takich obejściach 😉