Prowadzisz media społecznościowe dla swojej marki, ale wciąż nie wiesz jak je rozwinąć? Publikowanie postów już nie kręci ani Ciebie, ani Twoich odbiorców? Może warto spróbować czegoś nowego? Pamiętaj, że działania na wszystkich platformach ciągle się zmieniają. Zarówno pod kątem technologii, jak i zachowań konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi kolejnych funkcji. Czy Ty planujesz jakieś zmiany w swoich działaniach marketingowych?
Jeżeli tak, koniecznie obejrzyj poniższe wideo, ponieważ omawiam w nim 5 trendów (które ja wybrałam) w marketingu online, które warto wziąć pod uwagę, przygotowując plan na 2019 rok.
5 trendów w marketingu online na 2019 rok
Dlaczego akurat te działania? To nic nowego. Dokładnie tak jest! Może opisane obszary nie są nowe, ale uważam, że mogą pomóc, szczególnie gdy tradycyjne działania w mediach społecznościowych nie mogą przebić się przez algorytmy. Wystarczy wybrać jeden z omówionych poniżej punktów i skupić się na maksymalnym wykorzystaniu tego potencjału. Przygotuj się do ich skutecznego wdrożenia, aby Twoje media społecznościowe tętniły życiem!
1. Nasłuchiwanie w mediach społecznościowych
Mam wrażenie, że małe firmy ignorują wzmianki na temat swojej marki w mediach społecznościowych, uważając, że tylko duże firmy powinny to robić. TO NIEPRAWDA. Dzisiaj każda marka powinna monitorować, co mówią o niej odbiorcy. Szczególnie dlatego, że jak pokazują badania Brandwatch, aż 96% osób rozmawiających o Twojej marce online, nawet nie obserwuje jej profili! Dlatego tym bardziej powinieneś wyszukiwać na bieżąco wzmianek o Twojej marce, żeby wiedzieć co myślą o niej Twoi odbiorcy, ale także kontrolować to, czy nie wynikają z tych opinii kryzysowe sytuacje.
Możesz machnąć ręką i stwierdzić, że szkoda kasy i czasu na monitorowanie rozmów, ale może chodzi tu o nasz spryt i kreatywność?
Czy mając sklep online z produktami ekologicznymi, warto monitorować zapytania na ten temat? Udzielając odpowiedzi, wskazówki lub włączenie się do dyskusji może generować nowych klientów. Są marki, które wyszukują zapytania o konkretną usługę i w ten sposób pozyskują klientów.
Tak naprawdę, sukces kryje się za odpowiednim określeniem CELU i doborem zwrotów do monitorowania.
Dlaczego warto monitorować Internet i media społecznościowe?
- Lepiej poznasz swoich odbiorców i ich opinie.
- Lepiej zadbasz o swój wizerunek.
- Pozyskasz nowych klientów.
- Nie dasz wyprzedzić się konkurencji.
Ale oprócz śledzenia wzmianek o Twojej marce, możesz korzystać także z narzędzi do “nasłuchiwania” mediów społecznościowych również w innych obszarach Twojej działalności. Na moim blogu znajdziesz opis tych narzędzi, są to między innymi: Brand24, Monitori, BrandWatch, czy Mention.
2. Marketing i współpraca z influencerami
Influencer marketing to coraz bardziej popularne określenie. Niestety wiele osób myli to pojęcie, spodziewając się, że dotyczy to współpracy marki tylko z wielkimi gwiazdami. NIEPRAWDA. Marketing influencer się zmienił i teraz bardziej liczy się osoba z mniejszymi zasięgami, ale mająca zaangażowaną społeczność, która jej ufa. To ma największe znaczenie. Dlatego warto skorzystać z narzędzi, o których wspomniałam w punkcie pierwszym i monitorować rynek odszukując mikro influencerów, którzy pomogą dotrzeć Twojej marce do Twoich odbiorców.
Uważaj! Czeka na Ciebie wiele pułapek w tym zakresie. Co mam na myśli?
Niestety wiele osób chcąc współpracować z markami stosuje nieetyczne metody wykupując sztucznie zasięgi, followersów, czy polubienia. Dlatego zanim rozpoczniesz współpracę z influencerem, prześledź jak angażują się jego odbiorcy. W sieci można także znaleźć narzędzia, które wskażą Ci statystyki wzrostu odbiorców u danego influencera (WhitePress, ReachaBlogger, Influ, SnapStars, SocialNation, Hash.fm).
Myślisz o współpracy z influencerem? Zastanawiasz się od czego zacząć?
Pierwszym krokiem jest oczywiście znalezienie influencerów. Możesz to zrobić “ręcznie” czyli wyszukać, kto produkuje treści istotne dla Twojego produktu. Możesz do tego celu użyć narzędzi do monitorowania w mediach społecznościowych lub wymienionych wcześniej dedykowanych platform.
Kolejny krok to nawiązanie kontaktu z wybranymi osobami. Możesz przedstawić swoją propozycję, zapytać o warunki lub możesz też wybrać opcję zbudowania relacji z tą osobą. Jest to dłuższa droga, ale bliższe poznanie może przełożyć się na lepszą współpracę. W zależności od zasięgu, możesz negocjować warunki: stałą opłatę, bezpłatne produkty, procent zysku lub inne opcje w zależności od produktu.
Krok trzeci: jeżeli dojdzie do współpracy, miej oko na statystyki. W zależności od celu calej akcji sprawdzaj odpowiednie statystyki. Przeanalizuj co zadziałało, a co nie, aby wykorzystać te informacje w przyszłości.
3. USER GENERATED CONTENT
W najprostszej formie UGC to dowolna nieodpłatna treść, która została stworzona przez Twoich odbiorców na temat Twojej marki. Dlaczego to ujęłam w trendach na 2019 rok?
Wraz z rosnącym wykorzystaniem mediów społecznościowych świat staje się coraz mniejszy, a marketing szeptany czyli również wiadomości online są coraz bardziej skuteczną taktyką marketingową. Z jednej strony to naturalne, że dzielimy się opiniami, wspominamy o nieudanych zakupach, lub oznaczamy marki. Z drugiej strony, jeżeli marka odpowiednio zachęci lub zmotywuje swoich klientów, pokonując algorytmy trafi przed oczy nowych odbiorców.
To oczywiste, że Twój produkt lepiej sprzeda osoba, która z niego skorzystała. Opinia klienta jest bardziej wiarygodna. Dlatego użytkownik, który mówi o produkcie, jest dla odbiorcy bardziej autentyczną rekomendacją niż sprzedawca.
>>> Wpisz na Instagramie hashtag #ksiazkamarkaonline
Zobaczysz setki zdjęć moich czytelników. To bardzo miłe i cieszę się za każdym razem, gdy pojawia się nowe zdjęcie.
Warto zastanowić się jakie treści nasi odbiorcy mogą stworzyć i jak ich do tego zachęcić?
Oto kilka punktów, które warto rozważyć:
- organizuj konkursy angażujące użytkowników,
- pozwól użytkownikom odsłonić swoje talenty (np.konkursy artystyczne),
- zadawaj konsumentom pytania (najlepiej otwarte),
- twórz kontekst interakcji (np. obrona wspólnego poglądu),
- inspiruj (dziel się wiedzą i pytaj o feedback),
- pozwól angażować się użytkownikom w dyskusje, wykorzystując np. unikalny hashtag,
4. Marketing w messengerze
Messenger to chat, na którym coraz więcej osób spędza swój czas, kontaktując się ze swoimi znajomymi. W Polsce z messengera korzysta już ponad 11 mln osób, czy możesz lepiej wykorzystać tę aplikację w nadchodzącym roku?
Ta aplikacja ma wiele zalet, skupię się na trzech, które stawiają go wyżej np. od newslettera.
- Przede wszystkim otrzymujesz wiadomości dobrowolnie. Przed wysłaniem wiadomości marketer potrzebuje pozwolenia.
- Jeśli kiedykolwiek zmienisz zdanie, znacznie łatwiej jest zrezygnować. Ta opcja nie jest optymistyczna dla Ciebie jako marketera, ale jeżeli będziesz tam prezentować wartościowe treści, odbiorcy na pewno z Tobą zostaną. Jeżeli nie będą zainteresowani, to być może nie są Twoją grupą docelową.
- Charakter aplikacji messengerowych sprawia, że Twoja wiadomość jest krótka i prosta. To jest bardzo doceniane przez klientów, którzy są przyzwyczajeni do szybkiej konsumpcji treści.
Co jeszcze jest fajnego jeszcze w tej aplikacji?
Komunikując się za pośrednictwem Messengera, można:
- rozmawiać z odbiorcami bezpośrednio ze strony firmy na Facebooku,
- odpowiadać na pytania i uwagi klientów dotyczące firmy, zamówień itp.
- informować odbiorców, kiedy możesz odpowiadać na ich wiadomości oraz komentarze i wiadomości do strony.
Dzięki messengerowi możesz także prowadzić rozmowę z odbiorcą oraz masz możliwość ustawiania reklam w tym obszarze. Natomiast nie jestem zwolenniczką, żeby zasypywać odbiorców reklamami, dlatego jeżeli już chcesz je tam ustawiać, to targetuj na osoby, które już miały kontakt z Twoją marką.
5. Efemeryczne treści
Bardzo poetycko brzmi, nieprawdaż? Efemeryczna to po prostu każda wizualna treść, która nie jest trwała, czyli mam tu na myśli RELACJE (Stories). Więcej na ich temat możesz przeczytać w poście: dlaczego warto publikować stories.
Z jednej strony można powiedzieć, że relacje to kolejny koszmar marketera, ponieważ osoby, które prowadzą działania i wydają na to pewne fundusze, nie są zachwycone faktem, że tworzymy coś, co szybko znika. Ale właśnie na tym polega siła relacji, że osoby, które są zainteresowane działaniami Twojej marki, nie chcąc stracić wiadomości, często do nich zaglądają. Jeżeli Twoje Stories będą angażujące, zachęcające do reakcji to będzie to jedna z najlepszych dróg do tego, żeby odbiorca zaprzyjaźnił się z Twoją marką, zaufał jej i został Twoim klientem.
I znowu, możesz powiedzieć “To nie wydaje się być dobrym pomysłem”, ale liczby mówią wprost przeciwnie – historie Snapchata i Instagrama mają prawie 450 milionów codziennych użytkowników łącznie. Jeżeli żaden z wcześniejszych 4 obszarów Cię nie zainteresował, może to właśnie relacje będą przełomowym punktem styku z Twoimi odbiorcami?
>>> Jeżeli chcesz krok po kroku poznać zasady skutecznego budowania konta biznesowego na Instagramie, dołącz do kursu online “Instagram dla Biznesu i Marki Osobistej”. Jest to kompleksowe szkolenie, które zostało uzupełnione o pełną instrukcję wideo na temat procesu zakładania sklepu na Instagramie.
Świetne rady! Miło widzieć monitoring internetu na liście trendów na 2019 rok. 😉 Dzięki za wzmiankę o Brand24!
Monitoring zawsze polecam na szkoleniach, niestety mało osób się nim przejmuje 🙂
Czasami zwracanie na mało istotne według nas szczegóły (nowa metoda działania itp) okazuje się świetnym pomysłem 🙂
Dokładnie, Paweł trzymam kciuki za działanie!