Techniczne wskazówki są bardzo ważne i wpływają na skuteczność Twoich reklam, jednak czasami zdarza się sytuacja, że mimo dobrych ustawień reklama na Facebooku lub Instagramie nadal nie działa. Może to wynikać właśnie z błędu, który omawiam w tym artykule.
Jak działa reklama na Facebooku?
Przeglądasz Facebooka i co kilka postów wyskakuje post oznaczony jako sponsorowany. Może on zachęcać do obejrzenia wideo, zostawienia komentarza, odwiedzenia sklepu lub innej witryny www.
Rodzajów reklam jest wiele. Oprócz tych na tablicy głównej reklamę możesz zobaczyć w messengerze, z prawej strony w kolumnie (widok na komputerze), lub w relacjach.
Okazuje się, że najczęściej nie analizujemy reklamy oczami odbiorcy. Nie zastanawiamy się: gdzie i co konkretnie widzi nasz potencjalny klient, w jakiej jest sytuacji i czy w ogóle rozumie co ma dalej zrobić.
Reklama na Facebooku – spójrz na nią oczami odbiorcy
Publikując reklamę, wejdź w buty osoby, która tę reklamę zobaczy i przeanalizuj:
-
Czy reklama na Facebooku jest zrozumiała, czyli napisana prostym językiem, bez obcych zwrotów?
Unikaj branżowego słownictwa, zakładania „że przecież, wszyscy to wiedzą”, ponieważ Twój klient nie ma ani Twojego doświadczenia, ani wiedzy i często nie zna tematu od A do Z.
Jeżeli nie umiesz wczuć się w Twojego klienta, daj reklamę do przeanalizowania znajomym (idealnie, gdy znajomy należy do grupy Twoich potencjalnych klientów, ale za dobrze nie na Twojej branży).
Uwaga: reklamy na Facebooku nie musisz od razu publikować! Możesz spojrzeć na nią przed publikacją, wykorzystując w Menedżerze Reklam funkcję PODGLĄD. Zobaczysz, jak układa się tekst, czy grafika wyświetla się dobrze i czy reklama w całości jest zrozumiała. Sprawdź po kolei obraz, tekst, CTA (wezwanie do działania).
-
Czy jasno jest przedstawiona zachęta do działania (np. więcej szczegółów, pobierz e-booka, itd)?
Czasami nie zastanawiamy się, co odbiorca zrobi w kolejnym kroku. Warto o to zadbać i najlepiej skierować go od razu do podjęcia określonego działania poprzez umieszczenie prostych wskazówek w tekście.
-
Do czego namawiasz odbiorcę?
Upewnij się, czy nie formułujesz treści zbyt skrótowo. Chcę sprzedać swój produkt, więc wszędzie umieszczam przycisk „KUP TERAZ”. Czy na pewno osoba, której wyświetla się reklama, jest na to gotowa? Czy może jej to nie wystraszy, bo będzie myślała, że kliknięcie będzie ją zobowiązywać do zapłaty?
A przecież mamy kilka opcji do wyboru i możemy dużo łagodniej zachęcić odbiorcę do zapoznania się z ofertą, np. wybierając przycisk „DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ”
-
Czy błędnie nie wybierasz celu „WIADOMOŚCI”?
To jest kwestia, która mnie najbardziej mnie dziwi.
Otóż wybierając w menedżerze reklam cel: „WIADOMOŚCI” wiele osób myśli, że wybiera umiejscowienie reklamy w wiadomościach. A to bardziej złożona historia.
Gdy wybierasz ten cel, Facebook zakłada, że chcesz skłonić ludzi do kontaktu z Tobą poprzez messenger. I jest to bardzo dobra opcja. Tylko że wymaga przemyślenia, odpowiedniego dla tej strategii tekstu i wezwania do działania. Dlaczego? Jeżeli wyświetla mi się reklama o obozach językowych dla młodzieży (i jako mama jak najbardziej mogę być taką reklamą zainteresowana) przycisk wezwania do działania „WYŚLIJ WIADOMOŚĆ” jest dla mnie niezrozumiały…, chyba że w tekście będzie podpowiedź np. „wyślij do nas wiadomość, a odeślemy ci link do szczegółowej oferty”.
Jak widzisz, samo ustawienie reklamy to nie wszystko. Często dużo więcej osiągniesz, gdy przejdziesz ścieżkę odbiorcy i wczujesz się w to, co on myśli widząc Twoje komunikaty.