Jeżeli, prowadzisz własną działalność lub mały biznes pewnie starasz się jak najlepiej komunikować z twoimi obiorcami i klientami. Masz do wyboru mnóstwo platform społecznościowych np. firmowy profil na Facebooku. Może założyłeś też profil na Instagramie lub Linkedin, ale czujesz się coraz częściej zmęczony i przytłoczony tematem mediów społecznościowych. Wiesz co należy robić, szkolisz się, jednak czujesz, że coś ci nie wychodzi. Coraz więcej czasu spędzasz frustrując się, bo masz wrażenie, że profile innych są pełne treści i zaangażowanych fanów.
Dzisiaj trochę inne spojrzenie na temat czasu, który spędzamy w mediach społecznościowych.
Konkretnie na temat jakości tego czasu. Brzmi dziwnie, ale zaraz wszystko wyjaśnię.
Jeżeli prowadzisz działania na platformach społecznościowych, gdzie tak naprawdę spędzasz najwięcej czasu, na jakie działania przypada go najwięcej?
Wstyd przyznać, ale często najwięcej czasu spędzamy na prywatnych profilach i czytaniu postów znajomych. To taka rozrywka tych czasów, można powiedzieć forma relaksu. Wiesz wszystko o aktualnych modach, wydarzeniach z życia celebrytów lub potknięciach polityków. Najnowsze żarciki, memy i słodkie filmy o zwierzaczkach też znasz. Na to wszystko znajdujesz czas, w końcu trzeba być na bieżąco. Warto wiedzieć gdzie kto był, z kim ma selfie.
Doskonale zdajesz sobie sprawę, iż ten czas powinieneś poświęcić np. na rozwój swojego biznesu, a działania na platformach powinny być dla ciebie elementem komunikacji z otoczeniem, źródłem informacji o klientach, ich potrzebach. Tylko w praktyce to nie zawsze wychodzi.
Jak wybrnąć z tej sytuacji z korzyścią dla siebie i dla swojego biznesu?
Problem: Poświęcamy zbyt dużo czasu i energii na chaotyczne działania w mediach społecznościowych, zamiast na kreatywny rozwój naszego biznesu.
Prawda: Media społecznościowe nie muszą ciebie pochłaniać! Możesz osiągać maksimum efektów dzięki odpowiedniemu zarządzaniu swoimi działaniami i czasem tam spędzonym.
Poniżej przedstawiam sześć problemów, czyli po prostu WYMÓWEK!
Może odnajdziesz w nich swoją wymówkę. Pora na zmiany.
-
To po prostu mnie wciąga!
Czyli na nic nie mam czasu, ale godzinami przeglądam np. Facebooka.
Pomyśl, ile razy zajrzałeś na swój profil, aby tylko coś sprawdzić, a w efekcie spędziłeś mnóstwo czasu oglądając niepotrzebne ci w tym momencie materiały, filmy, komentarze?
Zdjęcia z imprez znajomych, śmieszne filmy o niczym, głupie filmy o niczym, plotki o celebrytach, kłótnie pod postami na polityczne tematy to wszystko wciąga!
A potem narzekanie, że nie masz czasu na tworzenie swoich treści, na prowadzenie twojego firmowego fanpaga, na napisanie nowego posta na blogu itd.
ROZWIĄZANIE: jeżeli planujesz pracę w określonych godzinach, możesz wylogować się z wszelkich „przeszkadzaczy”. Wycisz smartphone. W ustawieniach wyłącz wszystkie powiadomienia, dźwięki itp. Każde rozproszenie to średnio 20 minut wycięte z twojej produktywności.
Jeżeli nadal nie możesz powstrzymać się przed zaglądaniem na Facebooka lub Twittera wypróbuj programy blokujące wybrane serwisy internetowe np.: Cold Turkey (dla komputerów PC), SelfControl (dla Maców), StayFocusd (Chrome), SelfControl (Mac).
-
Nie wiem co publikować!
Odwiedzasz platformy w poszukiwaniu inspiracji, przeglądasz setki wpisów innych osób, mijają kolejne minuty, często godziny… w końcu nic sam nie publikujesz, odkładasz to na jutro. I tak mijają kolejne dni. Znajoma sytuacja?
ROZWIĄZANIE: zamiast podglądać innych, przemyśl poniższe kwestie, wypisz w punktach odpowiedzi i twórz to czego naprawdę potrzebują TWOI klienci:
– Jakie są twoje kluczowe wartości biznesowe?
– Co sprzedajesz?
– Komu sprzedajesz? Określ twojego klienta.
– Jakie problemy pomagasz rozwiązać?
– Jakie wartościowe treści związane efektami użytkowania twoich produktów lub współpracy z tobą możesz tworzyć?
– W jakiej formie powinieneś tworzyć treści (grafiki, posty na blogu, wideo, podcasty – przemyśl która forma dotrze najlepiej do twoich klientów)?
– Z jakimi pytaniami zwracają się do ciebie twoi klienci?
Może wystarczy zacząć słuchać i odpowiadać?
-
Na pewno coś mnie ominie, coś ważnego przegapię!
Zerkasz co 5 minut na powiadomienia? Pomyśl, jakie ważne rzeczy cię ominą? Nie zobaczysz co znajomy jadł dzisiaj na lunch, jak wygląda córeczka koleżanki podczas pasowania na przedszkolaka, gdzie teraz ćwiczy osoba której w sumie nawet dobrze nie znasz, lub to że twoja znajoma z podstawówki właśnie się zaręczyła! Albo rozwiodła!
Oddajemy naszą energię na komentowanie i obserwowanie życia innych ludzi.
Dlaczego mają być ważniejsi niż twoje cele i priorytety?
ROZWIĄZANIE: Jeżeli naprawdę chcesz osiągnąć swoje cele wypisz je i skup się na ich realizacji, przemyśl ile dziennie zyskasz jeżeli popracujesz nad skupieniem się nad jednym obszarem.
Oczywiście – dbanie o relacje z naszymi przyjaciółmi, rodziną jest ważne. Nie twierdzę, że nie. Tylko dzięki możliwości kontaktu i posiadania setek znajomych w sieci idziemy właśnie w ilość, a nasza doba się nie wydłuży. W pierwszej kolejność zrealizuj cel biznesowy twojej komunikacji na platformach. Odpowiedz na pytania, sprawdź jak toczą się dyskusje w których bierzesz udział, opublikuj nowe treści.
-
To mnie przerasta!
„…Nie lubię, nie rozumiem, nie chce mi się skupiać nad tym, po co mi to i tak nie znajdę czasu, żeby się tego nauczyć.”
Te wszystkie wymówki (i wiele innych bardziej absurdalnych) słyszę zazwyczaj, gdy polecam korzystanie z nowej aplikacji (najczęściej w celu ułatwienia i usprawnienia działań). Wiesz co to jest? Strach przed nowym? A może po prostu lenistwo? Nie rozwijamy się. Ciężko nam poświęcić 2 – 3 godzin na naukę. Nawet jeżeli to dla nas w przyszłości oszczędność mnóstwa pieniędzy i nowa umiejętność!
ROZWIĄZANIE: Skoro miliony ludzi potrafią z tego korzystać – ty nie możesz? Chcesz rozwijać biznes? Rozwijaj swoje umiejętności, szczególnie te związane z nowymi technologiami. Wybierz swoje wyzwanie tzn. wyznacz sobie cel w postaci zapoznania się z nową aplikacją, programem, który pomorze ci w twoim biznesie. Czy będzie to aplikacja do tworzenia angażujących grafik lub montażu wideo, może programy do zwiększenia produktywności przez lepszą organizację pracy zespołowej, a może nauczysz się tworzyć tzw. „strony lądujące” (landing page). Wyzwanie zadziała jeżeli zadeklarujesz je w komentarzu pod postem, to cię dodatkowo zmotywuje, zachęcam!
-
Czuję się tam fatalnie! Moja samoocena spada!
„…Nie jestem taki wspaniały jak inni. Nie mam osiągnięć. Nie mam czym się chwalić, co pokazać. Mój świat nie jest taki piękny, kolorowy. Nie mam tylu znanych przyjaciół z którymi mogę robić zdjęcia. Moja firma nie odnosi tak spektakularnych sukcesów.”
Nie warto porównywać się z innymi i im zazdrościć!
ROZWIĄZANIE: Pamiętaj, że zazwyczaj prezentujemy tylko te najlepsze momenty zarówno z naszego prywatnego życia i tak samo biznesowego. Dlatego na zdjęciach widzisz tylko uśmiechy i sukcesy. Trud życia codziennego nie jest tak chętnie publikowany, ze zrozumiałych względów. Realizuj swoje plany i projekty, działaj.
-
Nie jestem kreatywny.
Jesteś kreatywny i możesz realizować dziesiątki wspaniałych pomysłów. Niestety bezsensowne spędzanie czasu w mediach społecznościowych to mordowanie twojej kreatywności. Jak to wygląda?
Opowiem ci. Jesteś na spotkaniu biznesowym z partnerem z którym możesz rozwinąć współpracę na nowych obszarach. Wow! Macie wspólną wizję, pomysły i plany. Obiecujesz sobie, że po powrocie napiszesz maila z podsumowaniem spotkania i wytycznymi.
Yes. Yes, yes! To twoja melodia w głowie.
Niestety, z każdą minutą twój zapał maleje …
Nowe wiadomości na Facebooku, odciągają cię na moment, a potem „od klika do klika” mijają ci kolejne godziny. Robisz się głodny, nic nie napisałeś, pora chyba na obowiązki domowe, odkładasz swoje pomysły na później. Jutro to zrobisz.
Co z energią, którą miałeś jeszcze po spotkaniu? Co z pomysłem?
Czy nie lepiej skupić się na jego realizacji, a potem dzielić efektami na firmowych profilach i celebrować kolejny zakończony projekt.
ROZWIĄZANIE: No cóż, kolejny raz napiszę, odłącz się od „przeszkadzaczy” (patrz. Pkt. 1), wyobraź sobie jak będziesz się czuł, gdy zrealizujesz zakładane cele. Nie morduj swojej kreatywności!
Podsumowując:
Szanuj swój czas, energię, swoje pragnienia i cele. Nic ciebie nie ominie. Niczego nie stracisz.
Zaufaj wyszukiwarce Google. Zapominamy że w dzisiejszych czasach jeżeli będziesz chciał coś odnaleźć to znajdziesz! Wtedy, kiedy będziesz tego potrzebował. Nie musisz codziennie znać wszystkich newsów z wszystkich dziedzin. Nie musisz przeczytać wszystkich interesujących artykułów teraz, nie musisz obejrzeć polecanych wideo właśnie teraz.
Internet dostarczy ci wszystko wtedy, kiedy będziesz tego potrzebować!
Skup się na rozwoju twojej komunikacji biznesowej, swoich celach i ich realizacji, oglądanie słodkich fotek ze śniadania u sąsiadów odłóż na później!
Jeżeli czujesz, że nie osiągasz w mediach społecznościowych zamierzonych efektów i chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań na Facebooku, Instagramie i Linkedin zapraszam Cię na całodniowe szkolenie pt.
PROJEKT METAMORFOZA – TY I TWOJA MARKA ONLINE
Tylko teraz w przedsprzedaży Twoja inwestycja już od 197 zł
Podczas szkolenia:
- DOWIESZ SIĘ, od czego zacząć i co zmienić, aby Twoja METAMORFOZA od razu zadziałała.
- Omówimy najważniejsze kroki na platformach: Facebook, LinkedIn, Instagram
- Poznasz zasady BUDOWANIA RELACJI z klientem poprzez media społecznościowe.
- Nauczę Cię, jak PROWADZIĆ PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE, aby przyciągały wymarzonych klientów.
- Poznasz SEKRETY budowania marki osobistej w mediach społecznościowych.
MOJE WSKAZÓWKI ZMOTYWUJĄ CIĘ DO DZIAŁANIA I SYSTEMATYCZNOŚCI.
Zobacz jak to wyglądało w Warszawie: