Czy reklama na Facebooku jest w ogóle potrzebna? Jeśli prowadzisz firmę, wiesz, że konkurencja jest coraz większa i trudniej jest dotrzeć do nowych klientów i zainteresować ich Twoją marką. Z drugiej strony klient potrzebuje coraz więcej punktów styku z marką, aby nabrać do niej zaufania i przejść przez proces podejmowania decyzji zakupowych.
Pamiętaj, że Twoje posty, szczególnie na Facebooku, widzi coraz mniej osób. Algorytmy Facebooka nie są już łaskawe dla firm, z drugiej strony powstają coraz lepsze treści. Jeżeli więc poświęciłeś już czas, energię i dajesz wartość w swoich postach, to dlaczego nie skorzystać z narzędzia, jakim jest MENEDŻER REKLAM, po to, aby pokazać ten materiał jak największej liczbie osób?
Menedżer reklam na Facebooku – poznaj go dobrze!
Zanim obejrzysz poniższy film, w którym omawiam 4 najczęściej popełniane błędy w reklamie na Facebooku, Instagramie i Messengerze, zobacz pierwszy materiał z tego cyklu, w którym omawiam właśnie Menedżera reklam. >>> OBEJRZYJ WIDEO O MENEDŻERZE REKLAM!
Kampania reklamowa na Facebooku – kto może ją stworzyć?
Każdy z nas może stworzyć kampanię reklamową na Facebooku. Z moich obserwacji wynika, że albo się boisz, że wydasz dużo pieniędzy i nie będzie żadnych efektów, albo nie masz czasu i zlecasz przygotowanie kampanii reklamowej osobie z zewnątrz. Niezależnie od tego czy zrobisz ją samodzielnie, czy zlecisz ją komuś, bardzo często może skończyć się to porażką. To jest kolejny element, który zniechęca do tego, aby pogłębiać ten temat. Zamiast zastanawiać się, co było nie tak z tymi reklamami, zupełnie odstawiamy je na boczny tor.
Niezależnie od tego, czy będziesz samodzielnie ustawiać reklamy, czy zlecisz to komuś, warto poznać najczęstsze BŁĘDY w reklamie, żeby wiedzieć, od czego zacząć i czego wymagać od osób, które będą się tym zajmować.
Błędy w reklamie na Facebooku
-
SŁABE TARGETOWANIE – ZŁY DOBÓR GRUPY DOCELOWEJ
Unikaj tego błędu, aby Twoje reklamy były skuteczne!
Z wielu przyczyn bardzo niedbale podchodzimy do tego kroku. W kampanii promocyjnej, po wyborze celu, kolejnym krokiem jest określenie grupy osób, którym reklama ma się wyświetlić. Będziesz mieć tam zakładki dotyczące danych demograficznych (typu: wiek, lokalizacja, płeć), ale będą także sekcje, które pominiesz, bo nie wiesz, o co chodzi. Jedną z takich sekcji jest szczegółowe opcje targetowania, gdzie możesz wybrać grupę niestandardowych odbiorców. Tę opcję możesz wykorzystać, gdy wcześniej przygotujesz sobie grupę odbiorców.
Oczywiście możesz podać tylko dane demograficzne, ale te opcje będą mniej skuteczne. Lepiej, żebyś poznał zasadę tworzenia grup niestandardowych odbiorców, po to, żeby Twoje reklamy z każdym miesiącem były skuteczniejsze.
GRUPY NIESTANDARDOWYCH ODBIORCÓW – co to jest?
Wyobraź sobie, że możesz swoją reklamę wyświetlić grupie osób, która np. lubi Twoją stronę, albo weszła z Twoją stroną w jakąś interakcję, np. obejrzała Twoje wideo na fanpage’u. Dlaczego to takie ważne? Będę to omawiać bardziej szczegółowo w kolejnym wideo, ale zastanów się – jeśli chcesz komuś przedstawić konkretną ofertę, to przedstawisz ją zupełnie nowej osobie, czy takiej, która miała już styczność z Twoją marką? Ta druga grupa będzie bardziej skłonna do skorzystania z Twojej oferty.
Oprócz grupy niestandardowych odbiorców możesz w kolejnym kroku stworzyć grupę podobnych odbiorców, ale o tym nie będę na razie mówić szerzej. Na razie skup się na tej pierwszej grupie.
Niezależnie od tego, czy będziesz zajmować się reklamą samemu, czy będziesz chciał ją zlecić, warto poznać 4 najczęściej popełniane BŁĘDY w reklamie. Click To Tweet>> Podsumowując: Twoje reklamy powinny wyświetlać się odpowiednim osobom, w odpowiedniej kolejności i odpowiednim miejscu.
-
TO NA PEWNO DUŻO KOSZTUJE
Wiele osób nie zaczyna przygody z reklamami, bo boi się inwestowania dużych kwot.
Wręcz przeciwnie! Na początku zachęcam Cię, aby ustawiać reklamy z minimalnym budżetem, żeby po pierwsze zobaczyć, jak ten mechanizm działa, sprawdzić statystyki i określić wskaźnik trafności (czyli informację o tym, jak odbiorcy reagują na Twoją reklamę). Satysfakcja, że ten wskaźnik jest na maksymalnym poziomie, daje dużo motywacji, żeby tworzyć jeszcze więcej reklam.
>> Podsumowując: Nie startuj z wielkim budżetem, raczej realizuj więcej kampanii reklamowych z mniejszymi budżetami, po to żeby zobaczyć co działa na Twoich odbiorców, co im się podoba i dopiero potem zwiększaj budżety.
-
SŁABA KREACJA REKLAMY
W trzecim etapie tworzenia reklamy zastosowanie słabej grafiki lub wideo i do tego kiepskiego tekstu skutkuje marnym zainteresowaniem. W tym punkcie musisz zrozumieć, co Twoim odbiorcom się podoba i nie mam na myśli tu tylko kwestii wizualnych. Należy zastanowić się, gdzie ta reklama się wyświetla.
Facebook i Instagram to w założeniu platformy społecznościowe, które mają kontaktować nas z naszą rodziną, znajomymi, na których mamy spędzać miło czas i budować relacje. Dlatego z przykrością patrzę, jak wiele reklam nie dostosowuje tekstów do tego, gdzie się wyświetla. Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy i dopasuj do nich odpowiedni ton postów. Oczywiście element graficzny także jest bardzo ważny – grafika ma przykuć wzrok! Zwróć uwagę na dobór kolorów, kontrastu, czcionki itp.
>> Podsumowując: Testuj różne obrazy i teksty, aby sprawdzić, co przyciągnie uwagę Twoich odbiorców. Czasami lepiej zadziała zdjęcie zrobione telefonem przez Ciebie niż dopieszczona grafika. Przykładaj się także do tego, jak i gdzie będzie się wyświetlać Twoim odbiorcom.
-
BRAK PRZEMYŚLANEJ ŚCIEŻKI
Możesz ustawić reklamę do bardzo dobrej grupy docelowej, może mieć perfekcyjną grafikę i angażujący tekst, a pomimo tego nadal nie będzie przynosić efektów. Dlaczego? Bo niemasz przemyślanej ścieżki sprzedaży.
Zastanów się: Jaki był cel reklamy i gdzie kieruje Twoich odbiorców?
Czy kierujesz na bloga, żeby odbiorca poznał Twój wartościowy post, a może bezpośrednio do sklepu na konkretny produkt? Czy ta strona jest dla niego przyjazna, dobrze mu się wyświetla? To jest bardzo ważne, aby przemyśleć, jaki jest cel kampanii reklamowej i to gdzie odbiorca „ląduje” po kliknięciu link. Facebook daje Ci wiele możliwości! Zamiast przekierowywania na daną stronę, możesz pozyskiwać dane poprzez wykorzystanie reklamy typu Lead Ads.
>> Podsumowując: Bardzo ważne, aby mieć świadomość przy tworzeniu reklamy jaki efekt chcemy osiągnąć i czy miejsce do którego trafi odbiorca jest perfekcyjnie na ten moment przygotowane. Miej pewność, że będziesz w stanie obsłużyć klientów, którzy się do Ciebie zgłoszą.
Pamiętaj, że reklama, która wyświetla się odbiorcom, wpływa również na Twój wizerunek i na to, jak odbiorcy postrzegają Twoją markę. To bardzo ważny element, o którym łatwo zapomnieć. Jak widzisz, wątków na temat wykorzystania reklam w różnego rodzaju promocjach jest bardzo wiele. Zapraszam Cię do śledzenia mojego bloga, ponieważ niebawem pojawi się kolejny materiał.