Prowadzisz działania w mediach społecznościowych? Najprawdopodobniej tak, bo inaczej byś tutaj nie zajrzał. Ale – poczekaj chwilkę, może jesteś tak bardzo zaangażowany w zdobywanie nowych fanów, albo osiąganie większych zasięgów, że zapomniałeś zadać sobie trzy kluczowe pytania? Naprawdę warto zadawać pytania, również samemu sobie. Może audyt komunikacji online brzmi poważnie, ale naprawdę zależy mi abyś nie działał na oślep, pod wpływem impulsu. Chcesz rozwijać się szybciej, przejdź przez 21 pytań i określ swoje słabe i mocne strony. Zwolnij na chwilkę i zastanówmy się razem:
DLACZEGO?
Zanim rozwiniesz swoje działania w mediach społecznościowych na większą skalę, odpowiedz na pytanie:
Dlaczego (w jakim celu) prowadzisz swoje działania w mediach społecznościowych?
Jeżeli jesteś już dłuższy czas obecny, np. na Facebooku, warto, byś zastanowił się nad tym, czy Twoje działania przynoszą określone rezultaty, a jeśli tak się nie dzieje, to jaki jest tego powód.
Nie wystarczy podpatrywać działań konkurencji i je kopiować.
Nie wystarczy przeczytać kilka porad i starać się je wdrożyć.
Fundamentalną kwestią jest określenie, dlaczego i w jakim celu jesteś obecny na danej platformie i w jaki sposób obecność ta wpływa na wizerunek Twojej marki online. Zastanów się nad swoimi celami:
- Chcesz dotrzeć do nowych klientów?
- A może chcesz Twoim obecnym klientom ułatwić kontakt z Twoją marką?
- Chcesz zbudować społeczność zainteresowaną danym tematem?
- Zwiększyć sprzedaż?
Naśladowanie innych nie przyniesie oczekiwanych efektów, ponieważ nie wiesz, jaki CEL realizuje marka, którą podpatrujesz. Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać Ci się, że jest on zbieżny z Twoim, niekoniecznie tak właśnie musi być.
Kiedy już określisz swój cel, zadaj sobie kolejne pytanie …
CO?
Obserwuję różne działania na platformach społecznościowych, zarówno te bardzo skupione na kliencie, jak i te skupione wyłącznie na marce. Zaczyna mnie irytować to, że większość osób ma bardzo roszczeniowe podejście do Facebooka. Te osoby (marki) tylko „CHCĄ DOSTAWAĆ”.
Oczekują dużych zasięgów, zaangażowania fanów, natychmiastowego przypływu nowych klientów. Sami natomiast nie dają nic od siebie lub dają bardzo niewiele.
Jestem głęboko przekonana, że Ty tak nie myślisz, a nawet jeżeli tak jest, to szybko zmienisz swoje myślenie.
Zacznij od zadania sobie pytań:
Co moja marka może DAĆ wartościowego?
Pomyśl, czym możesz podzielić się ze swoją społecznością na Facebooku, jaką wartość zaoferować Twoim odbiorcom.
Zamień egoistyczne – Ja CHCĘ, dajcie mi więcej lajków, więcej udostępnień, Facebooku daj mi większe zasięgi – na postawę „społecznościową” – Ponieważ znam się na tym, to chętnie Wam pomogę i doradzę. Podzielę się swoja wiedzą i pokażę, że znam się na tym temacie.
Co mogę i co chcę osiągnąć dzięki marketingowi w mediach społecznościowych?
Być może już się nad tym zastanawiałeś. W pewien sposób jest to związane z Twoją marką osobistą i Twoimi celami. Niemniej jednak bądź bardziej szczegółowy i odpowiedz na pytania:
- Czy chcesz dzięki mediom społecznościowym więcej sprzedawać? O ile więcej? (zapisz kwotę, jaką chcesz pozyskać ze sprzedaży generowanej przez media społecznościowe w ciągu najbliższych trzech m-cy);
- Ilu klientów chcesz pozyskać dzięki mediom społecznościowym? (zapisz liczbę nowych klientów, których zamierzasz pozyskać w ciągu najbliższych trzech m-cy);
- Ilu nowych subskrybentów Twojej listy mailingowej chcesz pozyskać w ciągu następnych trzech miesięcy? (określ konkretnie);
- Jeżeli masz inne cele, zapisz je.
A teraz te liczby podziel na trzy, tak, abyś wiedział, jak wiele w ciągu każdego miesiąca musisz osiągnąć w danym obszarze. Teraz podziel te liczby na cztery i w ten sposób ustal ile tygodniowo musisz pozyskać np. nowych subskrybentów lub nowych klientów.
Określenie celów pomoże Ci skupić się na konkretnych działaniach. Kontroluj ich realizację i wyznaczaj nowe.
Uwaga: Trzymiesięczny okres planowania działań polecam w moim Planerze Marka Online i kursie „Zaplanuj swój biznes w mediach społecznościowych”, który otrzymujesz z Planerem gratis. Jeżeli jesteś zainteresowany uporządkowaniem swoich działań – zapoznaj się z tym rozwiązaniem. Kurs otrzymujesz gratis przy zakupie Planera.
JAK?
Jak działać na platformach społecznościowych, aby osiągnąć wyznaczone cele?
Twoje zaangażowanie na Facebooku (lub innej platformie) może wynikać z naszej inicjatywy. Mamy do czynienia z sytuacją, kiedy Twoja marka angażuje fanów. Z drugiej strony Twoje zaangażowanie może być odpowiedzią na czyjąś inicjatywę. Wówczas bierzesz udział w wydarzeniach i komentujesz posty publikowane przez Twoich odbiorców.
Możesz również prowadzić działania tam, gdzie znajdujesz dużo Twoich klientów (np. na profilu innych marek lub w grupach dyskusyjnych). Zaznaczasz Twoją obecność i angażujesz się w zewnętrzne inicjatywy.
Zastanów się, jaka taktyka sprawdzi się u Ciebie?
Czy to TY będziesz angażować swoich fanów? Czy będziesz odpowiadał na ich treści, czy może udasz się tam, gdzie jest najwięcej Twoich wymarzonych klientów i tam zaprezentujesz swoją obecność? Jeżeli wybierasz opcję pierwszą, czyli to Ty chcesz angażować – przede wszystkim dokładnie poznaj swojego klienta. Tylko wtedy zrozumiesz, jakie treści go zainteresują i będziesz wiedzieć, w jaki sposób przyciągnąć jego uwagę. Zerknij tutaj: KLIENT – 30 pytań
Audyt Twojej komunikacji online.
Jeżeli chcesz określić, w jakim miejscu znajduje się Twoja marka osobista, poznać słabe strony Twojej komunikacji online, dowiedzieć się, na co zwracać szczególną uwagę, przeprowadź audyt komunikacji online. Odpowiedz na 21 pytań i dowiedz się wszystkiego o Twojej marce. Dzięki temu odkryjesz, co wymaga poprawy i jakie obszary komunikacji online zaniedbujesz. Warto, byś zdał sobie z tego jak najszybciej!
Pobierz (gratis) PDF z 21 pytaniami i przeprowadź audyt Twojej obecnej komunikacji online.
Pamiętaj, że ten audyt robisz dla siebie, a nie dla mnie. Odpowiadaj szczerze.
Jeżeli odpowiedzi, jakich udzieliłeś na większość pytań nie są satysfakcjonujące – nie martw się, to jeszcze niczego nie przekreśla.
Oznacza to jedynie, że właśnie zdałeś sobie sprawę, na jakim jesteś etapie.
Teraz możesz w PLANERZE wyznaczyć swój priorytet na najbliższe 90 dni oraz wypisać cele, które pomogą Ci go osiągnąć.
Do dzieła. Pobierz swoje pytania.
Rozwijasz świetny biznes, ale nie wiesz jak poinformować o tym
wymarzonych klientów?
Zapraszam na szkolenie, na którym poznasz najważniejsze i najskuteczniejsze
kroki budowania wiarygodnej MARKI ONLINE!
W ciągu ostatnich 12 miesięcy – w 11 miastach Polski spotkało się ze mną ponad 1600 osób!
Nie czekaj, aż konkurencja wdroży te działania pierwsza i wyprzedzi Cię w obszarze online.
Ostatnie miejsca – sprawdź lokalizacje!
Czy to TY będziesz angażować swoich fanów?
Czy będziesz odpowiadał na ich treści, czy może udasz się tam gdzie jest najwięcej Twoich wymarzonych klientów i tam zaprezentujesz swoją obecność. Jeżeli wybierasz opcję pierwszą, czyli to Ty chcesz angażować – po pierwsze dokładnie poznaj swojego klienta. Tylko wtedy zrozumiesz jakie treści go zainteresują i będziesz wiedzieć jak przyciągnąć jego uwagę. Zerknij też tutaj. – czy mogę prosić o uzupełnienie linku?
Uzupełnione – przekierowuje do joannaceplin.pl/klient
Twój post spadł mi z nieba! Właśnie próbuję ogarnąć strategię w social media, a z tym kompendium będzie znacznie łatwiej 🙂
Kasiu cieszę się!