Asana – zarządzanie projektami w zespole (cz. 1)

Przyznaj, ile razy słyszałaś słowo Asana w ostatnim czasie, ale nie wiesz do końca, o co chodzi? Przecież asana to pozycja w jodze, służąca wzmocnieniu i uzdrowieniu ciała oraz działająca pozytywnie na emocje i psychikę. Jakby spojrzeć głębiej, to Asana, czyli platforma do zarządzania projektami również może mieć zbawienny wpływ na naszą psychikę, ponieważ dzięki niej możesz spać spokojnie, mając poukładane wszystkie zadania.

My tu śmiechy chichy, ale sprawa jest poważna, ponieważ Asana naprawdę bardzo pomaga w zarządzaniu projektami w zespole. Najważniejsze jest to, że wcale nie musisz być ekspertem od zarządzania, projekt managerem ani specem od tabelek, żeby nauczyć się pracować w Asanie.

Artykuł, który właśnie czytasz, ma być dla Ciebie wskazówką, jak zacząć pracę z tym narzędziem. Jest to pierwszy z dwóch tekstów o tym narzędziu. W mojej Ekipie korzystamy z Asany od dawna. Pracujemy zwykle nad kilkoma projektami i teraz nie wyobrażam sobie, jakby to miało wyglądać, gdyby nad naszymi zadaniami nie czuwała Asana oraz Paulina-niezawodna organizatorka naszych projektów.

Asana, czyli funkcjonalność i pomoc w planowaniu

Przejdźmy do konkretów. Asana jest narzędziem bezpłatnym z płatnym rozszerzeniem. Na początku zdecydowanie wystarczy ci wersja podstawowa, a jak uznasz, że to jest idealne dla Ciebie narzędzie, możesz wykupić wersję płatną. W wersji darmowej masz mnóstwo opcji i bez problemu rozłożysz projekt na czynniki pierwsze, rozłożysz poszczególne mniejsze zadania w czasie i oddelegujesz zespołowi, jeśli go posiadasz. Jeśli pracujesz samodzielnie nad jednym, dwoma projektami rozpiszesz je sobie tak, żeby spokojnie pracować i doprowadzić je do końca.

Gdy założysz konto i zalogujesz się do Asany, widzisz taki obraz. Strzałki na grafice pokazują najważniejsze obszary, z których możesz skorzystać na samym początku.

Home — z tego miejsca możesz nawigować najważniejszymi zadaniami i proketami. Strzałka wskazująca Task Due Soon pokazuje zadania, które masz do wykonania w najbliższym czasie. Poukładane są chronologicznie, co zdecydowanie ułatwia pracę. Z tego miejsca możesz również przejść do ostatnio używanych projektów, co ułatwia ich wyszukiwanie.

 

My Tasks — tutaj możesz zobaczyć bardziej szczegółowo wszystkie swoje zadania. W zależności od tego, jaki podgląd okna zrobisz, w takiej formie będziesz je widzieć:

  • List — lista wszystkich twoich zadań.

 

  • Calendar — widok okna w formie kalendarza. Jest bardzo przydatny przy dużej ilości projektów. Widzisz, czy zbyt dużo zadań nie nachodzi się na siebie danego dnia.

 

Niezwykle przydatne jest to, że zadania można dowolnie przesuwać w górę i w dół między projektami i poszczególnymi dniami tygodnia. Do zakładki My Tasks wpadają wszystkie zadania przypisane do Ciebie od innych członków zespołu lub te, które sama sobie wpiszesz na swoją listę zadań. Rozpisując zadania, możesz wykorzystać kolory, tagi i oznaczenia, ale o tym opowiem ci w kolejnym artykule. 
  • Files — widok wszystkich plików przesłanych do Twoich zadań.

Pokażę ci teraz jak dodać task do projektu. Zerknij na grafikę poniżej. W widoku listy wystarczy, że klikniesz Add Task. W widoku kalendarza możesz to zrobić, klikając lewym przyciskiem myszy na dany dzień. Pojawi ci się ramka, w której wpisujesz nazwę zadania. Następnie kliknij dwukrotnie na to zadanie i pojawi ci się taka sekcja:

Następnie oznaczasz osobę (możesz wyznaczyć siebie), do której przypisujesz zadanie, termin wykonania i konkretny projekt, jeśli jest taka potrzeba. W tym oknie możesz również wymieniać informacje z osobami odpowiedzialnymi za ten projekt albo zadanie.
 
Ostatnią ważną zakładką, którą chcę ci dziś pokazać, jest Inbox. Jest to coś w rodzaju skrzynki odbiorczej, w której pojawiają się na bieżąco wszystkie zmiany dotyczące Twoich projektów i zadań. Każdego dnia aktualizowana jest liczba zadań oraz pojawia się informacja, gdy ktoś skomentuje obserwowane przez Ciebie taski.

Asana — podsumowanie:

Asana pomoże ci w:
  • zaplanowaniu działań, aby rozłożyć duży projekt na mniejsze zadania
  • delegowaniu zadań w zespole i zarządzaniu nim
  • zarządzaniu swoimi planami, celami i zadaniami
  • szerokim spojrzeniu na realizację projektów
  • przechowywaniu materiałów, takich jak zdjęcia, pliki tekstowe
Mam nadzieję, że ten poradnik jest dla Ciebie pomocny i ułatwi ci pracę z Asaną. W kolejnym artykule zrobimy krok dalej, czyli pokażę ci, jak tworzyć projekty i dobrze nimi zarządzać.

Poznaj fundamenty budowania biznesu online.
Opracuj strumienie przychodów, niezależnie od tego, na jakim jesteś etapie.
Naucz się wykorzystywać marketing online do budowania zasięgów.
DOŁĄCZ do Akademii Smart Brand.

akademia smart brand


Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest