Personal branding to niezwykle ważny obszar działań marketingu, który pomaga zbudować zaufanie wśród odbiorców, lepiej poznać eksperta danej branży i skojarzyć go z daną marką lub firmą. Jednak wciąż wiele osób zapomina o tym, aby poświęcić parę chwil na przeprowadzenie audytu marki osobistej i zastanowienie się nad strategią marki, aby nią podążać. Dlaczego to takie ważne?
Marka osobista – dlaczego jest tak istotna?
Działania wokół swojej marki osobistej, czyli tzw. personal branding to nic innego, jak budowanie spójnego publicznego wizerunku siebie, swojego nazwiska. Jest to ważne dla prowadzenia udanych relacji biznesowych, a także pozyskiwania nowych klientów. Jeśli prowadzisz lub zamierasz prowadzić własny biznes, to dzięki marce osobistej pozyskasz nowych klientów, zjednasz sobie ich zaufanie i pokażesz im, że jesteś ekspertem w tym, czym się zajmujesz.
Nie ma znaczenia, czy prowadzisz własną firmę, jesteś freelancerem, a może pracujesz w dużej korporacji lub agencji marketingowej. Każda z tych osób powinna zadbać o swój personal branding, szczególnie za pomocą narzędzi online, aby stać się bardziej rozpoznawalną w swojej branży. Według najnowszych badań, jeśli konsekwentnie prezentujesz swoją markę w sieci, to aż o 350% zwiększasz szansę na zauważenie jej i bycie zapamiętanym przez odbiorców – dotyczy to także marki osobistej!
Silna marka osobista to najcenniejszy zasób, o jaki warto dbać.
Zwłaszcza dziś – w niepewnych czasach pełnych zmian.
Zapisz się i odbierz bezpłatne nagranie szkolenie i zrób razem ze mną
„Audyt Twojej marki osobistej”!
Autoanaliza, czyli jak przeanalizować markę osobistą?
Od czego zacząć? Od autoanalizy personal brandingu. Spisz na kartce lub na komputerze to, co do tej pory udało Ci się zrobić, aby zwiększyć swoją rozpoznawalność w branży, w której pracujesz, a także to, co nie zostało zrealizowane. Może prowadzisz stronę w formie bloga, a może udzielasz się często na Facebooku czy LinkedIn? Czy robisz to pod szyldem swojej firmy, na profilu osobistym, czy masz osobne konto w social mediach pod swoim nazwiskiem, gdzie publikujesz materiały? Zbierz wszystkie informacje w jednym miejscu i przyjrzyj się im obiektywnie – tak, jak gdybyś miał doradzić komuś, a nie sobie w tej sprawie. Czy to, co do tej pory robiłeś, było interesujące? Czy przyciągało uwagę?
Co działa, a co nie? Określ swoje wartości, wyróżniki i cele
W kolejnym kroku przeanalizuj dotychczasowe działania i sprawdź, czy są zgodne z Twoimi wartościami, celami biznesowymi, czy dobrze Cię opisują? Czy przyniosły efekty? A przede wszystkim, czy były systematycznie publikowane i spójne? Jeśli zauważysz, że coś nie było tutaj odpowiednio wykonane, zrób korektę i zaplanuj to od nowa. Być może działania te były bez ładu i składu, bez żadnej strategii, która prowadzi do określonego celu? A może Twoja marka osobista nie wyróżniła się na tle konkurencji? Sprawdź to wszystko i rozpisz sobie, aby nie popełniać więcej tych samych błędów.
Jeśli masz problem z określeniem swoich wartości i tożsamości marki osobistej, musisz pochylić się nad samoświadomością. To tam znajdziesz wyróżniki, których szukasz. Poznając dogłębnie siebie, poznasz także to, na czym tak naprawdę Ci w życiu zależy, jakie wyznajesz wartości, którymi się w życiu i biznesie kierujesz. Uda Ci się także znaleźć swoje unikalne cechy i umiejętności. Jeśli masz z tym problem, możesz zapytać bliskie Ci osoby o to, jak Cię widzą, z czym Cię kojarzą i jakie według nich masz mocne strony – poproś o całkowitą szczerość. Pomoże Ci wykonać autoanalizę SWOT dla swojej marki osobistej, czyli znaleźć i określić mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia.
Rozejrzyj się w sieci i zobacz, jak działają inni eksperci w Twojej branży, jak budują swój personal branding. Spisz sobie benchmarki działań, które Cię inspirują i wybierz z nich te, które chciałbyś wdrożyć u siebie. Pamiętaj jednak, aby nie kopiować pomysłów, tylko się nimi inspirować.
Ułóż strategię komunikacji
Odpowiadając sobie na powyższe pytania, będzie Ci łatwiej ułożyć swoją wizję działania – dopasuj ją do tego, co wywnioskowałeś z autoanalizy. Niech wizja ta będzie przyświecała drodze do osiągnięcia realnego celu i budowania swojej marki osobistej. Krok po kroku zaplanuj strategię, którą rozłożysz odpowiedni w czasie – pamiętaj, że budowanie wizerunku potrzebuje chwili, nie da się tego osiągnąć z dnia na dzień. Niech uwzględnia ona w komunikacji Twoją grupę docelową, która będzie śledziła Cię w sieci.
Komunikacja to podstawa – dlatego uwzględnij wiek odbiorców Twoich komunikatów, tematykę treści i ich język, wybierz kanały dotarcia, a także określ znaki rozpoznawcze Twojej marki osobistej (np. kreatywna nazwa kanału, wyróżniające się logo czy kolory, których użyjesz w social mediach). Według najnowszych badań rozpoznawalność marki także osobistej możesz poprawić nawet o 80%, jeśli wykorzystasz te same kolory na logo, w treści i w swoich materiałach promocyjno-komunikacyjnych.
Silna marka osobista to najcenniejszy zasób, o jaki warto dbać.
Zwłaszcza dziś – w niepewnych czasach pełnych zmian.
Zapisz się i odbierz bezpłatne nagranie szkolenie i zrób razem ze mną
„Audyt Twojej marki osobistej”!