Jak stworzyć kurs online cz. 1

Chcesz wiedzieć, jak stworzyć swój kurs online? Chcesz poznać sprawdzoną ścieżkę i zrobić to naprawdę dobrze? Wraz z Ewą Birlet przygotowałyśmy dla Ciebie coś wyjątkowego – nasze case study z tworzenia kursu online, które z pewnością pomoże Ci zgłębić temat i wystartować ze swoim produktem.

Tworzenie kursu online w dzisiejszych czasach stało się bardzo modne, ale i pożądane. W poście Stwórz swój kurs online – 5 najważniejszych punktów opowiedziałam Ci o tym, na co musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz zrobić dobry i zyskowny kurs online. Koniecznie przeczytaj ten post.

Dziś chcemy Ci opowiedzieć o tym, jak przebiegała praca nad kursem „Jak ogarnąć finanse w biznesie”, który miał swoją premierę 15 czerwca 2021 roku. Jest to pierwszy kurs Ewy Birlet – uczestniczki Akademii Smart Brand – stworzony pod moim okiem, w który zaangażowana była również moja Ekipa. Myślę, że to będzie dla Ciebie najlepsza nauka, jak postępować, ponieważ zajrzysz za kulisy i dowiesz się, jak stworzyć kurs online. Materiał jest obszerny, dlatego temat podzieliłyśmy na dwie części.

Jak stworzyc kurs online

W tym materiale zajmiemy się kluczowymi elementami pracy nad kursem, czyli:

  • tworzeniem planu kursu,
  • tematyką kursu,
  • określeniem grupy docelowej,
  • rozpisywaniem ważnych dat w kalendarzu,
  • badaniem rynku,
  • podziałem obowiązków.

Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?

Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!

jak stworzyć i sprzedać kurs joanna ceplin


1. Wybierz tematykę i plan kursu online

Zanim zabierzesz się do pracy nad kursem online, musisz wiedzieć, jaki temat będziesz omawiać (jeśli jest ich kilka, wybierz jeden). Aby ułatwić Ci pracę, odpowiedz na kilka pytań:

  • czy Twoich odbiorców interesuje temat, który chcesz omówić w kursie,
  • czy masz wystarczające umiejętności i wiedzę na ten temat,
  • czy mówienie o tym Cię ekscytuje,
  • jak w codziennej pracy wykorzystujesz wiedzę na ten temat.

Zapisz sobie te pytania i odpowiedz na nie szczerze. Będzie Ci łatwiej wybrać odpowiednią tematykę, skierowaną do Twojej społeczności. Więcej podpowiedzi i szczegółowy plan tworzenia kursu online zrobisz razem ze mną po dołączeniu do kursu Jak stworzyć i sprzedać kurs online.

Co skłoniło Cię do stworzenia kursu online?
Plan stworzenia kursu miałam od dawna. Pomyślałam, że jak stworzę kurs online, będzie to z korzyścią dla mnie i dla moich klientów. Klienci będą mogli zacząć pracę ze mną od przerobienia kursu, a nie od konsultacji. Ja natomiast zyskam sporo czasu.

W jaki sposób stworzyłaś plan kursu i co sprawiło Ci największą trudność?
Kurs stworzyłam na podstawie konsultacji ze swoimi klientami i problemów, z którymi najczęściej do mnie przychodzili. Wszystko co omawialiśmy podczas konsultacji ułożyłam w kurs. Plan kursu się zmieniał razem z tworzeniem materiałów. Oczywiście miałam ułożymy ogólny zarys, ale w miarę tworzenia kontentu dodawałam dodatkowe rzeczy. Ogromnym ułatwieniem dla mnie były kosultacje prowadzone z Joanną, która podpowiadała mi najważniejsze kroki i pomogła ułożyć całą ścieżkę. Jestem uczestniczką Akademii Smart Brand i mam dostęp do kursu Jak stworzyć i sprzedać kurs online, który był moim drogowskazem.

2. Określ grupę docelową kursu online

Wiesz, że w większości przypadków twórcy kursów online nie robią badania rynku i nie określają szczegółowo swojej grupy docelowej? Dlatego, jeśli to zrobisz, będziesz o krok przed nimi! To jest bardzo ważna sprawa, żeby wiedzieć, do kogo kierować kurs online. Jeśli znajdzie się grupa zainteresowana tematem, sprzedaż kursu pójdzie dobrze, a Ty nie będziesz się martwić, że coś się nie uda.

Skąd wiedziałaś do kogo kierować kurs?
Od lat prowadzę konsultacje z przedsiębiorcami. Wiedziałam więc z jakimi problemami się borykają. Moi obserwatorzy też najczęściej reagują i piszą do mnie z takimi pytaniami. Dlatego nie miałam trudności z określeniem grupy odbiorców i wiedziałam, na co powinnam zwrócić szczególna uwagę, tworząc kurs online. Moja wieloletnia praca z klientami i ciągły kontakt z nimi bardzo mi tutaj pomogły.

3. Stwórz mapę kursu online

Tworzenie mapy kursu można podzielić na 5 najważniejszych etapów:

  1. Określenie problemu i obietnicy.
  2. Stworzenie mapy kursu.
  3. Przeprowadzenie burzy mózgów na temat treści, które mają się znaleźć w kursie.
  4. Ostatnie szlify zawartości kursu.
  5. Opracowanie planu dodatkowych materiałów np. PDF-y.

Dla Ciebie ważne jest, żeby trzymać się wyznaczonych dat i na każdy z punktów przeznaczyć odpowiednią ilość czasu. Tworzenie mapy kursu jest bardzo ważne. Pozwoli Ci ułożyć większe elementy i połączyć je z drobniejszymi np. Moduł 1 -> Wstęp -> Lekcja 1 -> Lekcja 2 itd.

Po stworzeniu mapy kursu i po dodaniu materiałów zadaj sobie pytanie, czy w odpowiedniej kolejności ułożone są materiały i czy jest to czytelne dla Twoich odbiorców.

Ile czasu zajęło Ci stworzenie mapy kursu i czy korzystałaś z jakichś narzędzi?
O kursie myślałam od dawna, około 2 lata. Oczywiście najtrudniejsza była mapa. W module kursu Jak stworzyć i sprzedać kurs online znalazłam wskazówki, jak to ogarnąć. Przeszłam całą tę ścieżkę dość sprawnie, bo stosowałam się do wskazówek Joanny. Tworząc materiały skupiałam się na podstawach, bo tego chcieli moi klienci, więc nie sprawiło mi to szczególnego problemu. Cały materiał powstał dość szybko, z czego się bardzo cieszę.

4. Praca nad kursem online

Na tym etapie masz już mapę swojego kursu i wiesz, w jakiej formie będziesz tworzyć kurs np. wideo, materiały PDF, pliki audio itp. Przemyśl, jakie narzędzia będą Ci potrzebne, aby stworzyć kurs online np. kamera, mikrofon, narzędzia do obróbki wideo, program do tworzenia PDF-ów itp. Zastanów się, czy wszystko zrobisz samodzielnie, czy poprosisz o pomoc.

Jak wyglądała praca nad kursem?
Mam w domu pokój, w którym prowadzę live’y i nagrywam czasami krótkie treści wideo. Zadbałam wcześniej o kadr, który widać w materiałach. Pomogła mi moja rodzina. Partner Sebastian interesuje się montażem, więc zmontował wszystkie wideo. Mamy wypracowany system nagrań – mówię w odpowiednich momentach „start” i „stop”, a jemu ułatwia to montaż. Przed nagrywaniem wideo zawsze przygotowuję sobie scenariusz, który składa się z kilkunastu lub kilkudziesięciu punktów. W kursie do każdego wideo opracowałam PDF, więc to dodatkowo ułatwiło mi nagrywanie materiałów. Te dodatkowe materiały powstały po konsultacjach z Joanną i jej Ekipą, która bardzo zaangażowała się w projekt.

Dobra organizacja to podstawa sukcesu. W trakcie tworzenia materiałów do kursu dużo zadań delegowałam, aby skupić się na tym zadaniu. Poszczególne punkty rozpisywałam w Asanie, co dawało mi spokój i poczucie, ze ogarniam temat.

Dobrnęliśmy do końca pierwszej części materiału. Mam nadzieję, że jest dla Ciebie pomocny. W części drugiej omówimy temat związany z promocją i sprzedażą kursu online. Jak wiesz, Twoja praca nie kończy się w momencie opracowania materiałów i wgrania ich na platformę. Do zobaczenia!


Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?

Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!

jak stworzyć i sprzedać kurs joanna ceplin


Pin It on Pinterest