Wymarzony klient – osoba, która ma ci zaufać, kupić od ciebie produkt lub usługę. Dzięki klientowi Twój biznes może się rozwijać, dzięki jego rekomendacjom coraz więcej osób wie o Twoich produktach, coraz więcej osób przesyła zapytania i coraz więcej sprzedajesz. Przecież doskonale znasz ten mechanizm, więc nie muszę go tutaj opisywać.
Podczas szkolenia “Ty i Twoja marka online” często zadaję pytania:
- Jak dobrze znasz swojego wymarzonego klienta?
- Dlaczego powinieneś bardzo, bardzo dokładnie poznać swojego wymarzonego klienta?
- Dlaczego nie tylko dane demograficzne i statystyczne liczą się w tym procesie?
Cała Twoja komunikacja marketingowa powinna być oparta na solidnych podstawach.
Jeżeli myślisz, że więcej sprzedasz, mówiąc do wszystkich, jesteś w błędzie.
Nie ważne, czy myślisz teraz o tekście na Twoją nową stronę www, czy o poście na Facebooku — sekret efektywnej komunikacji polega na doskonałym zrozumieniu klienta i jego potrzeb.
Pewnie w tym momencie Twoje myśli podążają w kierunku wygodnego stwierdzenia: tak, tak, wszystko to wiem, spadam, klikam dalej.
Niestety podczas moich konsultacji i szkoleń w odpowiedzi na pytanie o opis idealnego klienta słyszę suche, banalne odpowiedzi, np. mój klient to kobieta w wieku 25-45 lat, wykształcona, mieszkająca w dużym mieście.
Czasami odpowiedź brzmi: moi klienci to właściciele małych firm.
I kropka.
Jak to brzmi? Znajomo? Czy też w ten ogólny sposób, myślisz o swoim kliencie?
Chcesz się dowiedzieć, jak powinna brzmieć idealna odpowiedź?
Wszystko nabierze innego znaczenia, gdy poznasz klienta tak mocno, że będziesz znać jego marzenia i obawy.
Jeżeli wiesz, jaki Twój przyjaciel lub przyjaciółka ma teraz problem, a wiesz to, bo przecież interesujesz się tą osobą, możesz mu zaproponować konkretną pomoc. Jeżeli akurat się przeprowadza, możesz mu jakoś pomóc, chociażby zabierając dzieci na spacer, a może masz duży samochód, którym przewieziesz część jego rzeczy.
Często rozmawiacie, bardzo dobrze się znacie — na tej podstawie możesz zaoferować pomoc, możesz też kupić idealny prezent, bo np. znasz jej lub jego marzenia.
Czy w tych sytuacjach, istotne dla ciebie jest to, ile lat ma Twoja przyjaciółka, albo w jakim mieście mieszka?
Czy analizujesz jej dochód, a może myślisz wtedy o jej wykształceniu?
No właśnie, a dlaczego, jeżeli chodzi o Twoich klientów, skupiasz się tylko na tych ogólnikach?
Czy te dane pomogą ci stworzyć angażujący komunikat? Wątpię.
O swojego klienta powinniśmy dbać, tak samo, jak o przyjaciela.
Twój wymarzony klient (czyli przedstawiciel grupy Twoich klientów, określany często jako Avatar albo Persona) powinien interesować cię tak samo, jak interesuje cię najbliższa osoba.
Proces poznawania mojego wymarzonego klienta trwa u mnie cały czas.
Mój klient się zmienia, korzysta z nowszych technologii, edukuje się, zadaje inne pytania niż rok temu. Wiem to, bo staram się na nim skupiać, a ponieważ widzę efekty moich starań i duże zmiany u moich klientów, teraz, tutaj daję ci radę:
Włóż wysiłek i poznaj Twojego wymarzonego klienta, zanim zrobisz cokolwiek innego.
Gwarantuję ci, że efekty będą dużo większe i pojawią się szybciej.
Jak to osiągnąć?
Czy pomyślałeś kiedyś o tym, żeby zamienić się w Twojego klienta?
Przez moment popatrzeć na świat z jego perspektywy?
Zastanowić się czego w tym momencie naprawdę potrzebuje?
Jeżeli nie potrafisz tego zrobić, raczej nie powiedzie ci się w biznesie.
Rozejrzyj się dookoła, największe sukcesy odnoszą ci, którzy doskonale znają swoich klientów, dzięki temu ich komunikaty brzmią naturalnie, od razu czujesz, że mówią do Ciebie!
Przede wszystkim przestań myśleć, że wiesz wszystko o Twoim kliencie.
Postaraj się przez moment spojrzeć na świat jego oczami.
Jeżeli możesz porozmawiać z osobą, która jest już Twoim wymarzonym klientem — zadaj, jak najwięcej pytań. Im więcej zapiszesz spostrzeżeń, notatek, im więcej pytań zadasz, im więcej ankiet zrobisz (nawet poprzez media społecznościowe), tym lepiej zaczniesz rozumieć, czego tak naprawdę potrzebują twoi klienci. Jak do nich mówić? Jak rozwiać ich niepokój, dotrzeć do ich marzeń.
Nauczyłam się doceniać najbardziej dociekliwych klientów, właśnie dlatego, że zadają mi najwięcej pytań! Poprzez te pytania coraz lepiej ich rozumiem. Obiekcje, obawy i nadzieje związane z korzystaniem z moich usług.
Jeżeli ktoś pisze do mnie mail z pytaniami, to nie narzekam, tylko się cieszę, bo mam kolejną lekcję na temat mojego klienta.
Teraz nadszedł czas na to, żebyś po prostu wykonał swoją pracę.
Namawiam Cię – zrób to koniecznie! Możesz pobrać mój PDF, który ci w tym pomoże.
Otrzymasz, aż 30 pytań, które pomogą ci stworzyć obraz wymarzonego klienta.
Aby pobrać PDF — kliknij baner, na podany mail otrzymasz wiadomość. Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz link do materiału.
Oczywiście po przeczytaniu tego tekstu, nie musisz niczego zmieniać, nie musisz nad niczym się zastanawiać i możesz nadal myśleć, że doskonale wiesz, czego potrzebuje Twój klient i jaka jest jego sytuacja.
Obiecuję Ci, jeżeli poświęcisz 0,5 h, na to, aby zastanowić się, czy naprawdę znasz swojego klienta, zobaczysz różnicę w Twoich kolejnych działaniach.
A co jeżeli kluczowym klientem jest cała branża gdzie można wyszczególnić 5 kluczowych zawodów (stanowisk decyzyjnych)? 🙂
Arkadiusz – kiedyś miałam klienta, jego grupa docelowa to dyrektorzy finansowi, księgowi itp.. Warto skupić się np. na jednej grupie: np. księgowi i poznać ich nawyki. Jakie portale odwiedzają (szukając informacji nt. bieżących zmian), jaką prasę czytają, każda taka informacja pomaga lepiej dopasować komunikację np. poprzez targetowanie dokładniej reklam na FB. I tak rozpracować każdą z tych grup.
Hmm zastanawiam się czy można określić z taką dokładnością grupę klientów w firmie gdzie sprzedaje się kamień w różnej postaci. Przecież kupujących jest masa. I czy wygole social media mają w tej dziedzinie rację bytu?
Ewelina – bierzesz jeden typ produktu i wybierasz przedstawiciela tej grupy – jako “Awatara” – czy SM ma w waszej branży rację bytu, oczywiście, informacyjną! Popatrz na profile Castoramy na YT, może coś Cię zainspiruje!