Moje 4 zasady tworzenia angażujących grafik

Przyciągnięcie oczu odbiorców do naszych treści to naprawdę wyzwanie. Trzeba poświęcić czas na stworzenie grafiki, dopasowanie, przemyślenie celu. Aby dotrzeć do idealnych klientów, warto na etapie planowania przemyśleć kilka rzeczy. Jeżeli znasz ten ból spędzenia kilku godzin nad tworzeniem grafik, albo dopiero się wdrażasz w ten temat, poznaj moje cztery główne punkty, dzięki którym jest mi łatwiej tworzyć efektywne projekty.

4 zasady tworzenia angażujących grafik #AkademiaSMARTBrand Click To Tweet

Moje 4 zasady tworzenia angażujących grafik:

  1. Jeden dla wszystkich?

 Nie, nie chodzi mi o Muszkieterów. Chodzi mi o problem z dopasowaniem. Każda platforma ma inne wytyczne co do wymiarów grafik. A my (głównie z braku czasu), umieszczamy zazwyczaj jedną i tą samą grafikę na wszystkich naszych profilach społecznościowych. Tymczasem powinniśmy dla każdej platformy zaprojektować dedykowaną grafikę. Teraz  powinnam usłyszeć – „Asia, chyba żartujesz!”.

Fakt, to stanowi spore wyzwanie, szczególnie jeżeli jesteśmy obecni na kilku platformach. Rozwiązaniem na pewno nie jest tworzenie wg jednego wymiaru, czyli ten sam obrazek po kolei publikujesz: Facebook, Instagram, Pinterest i Google+. No i jeszcze Twitter i Linkedin.

Do tego należy jeszcze wziąć pod uwagę nie tylko różne wymiary grafik, ale też niuanse które rządzą platformami.

  • Instagram pokazuje piękny świat dookoła nas, nasze chwile którymi chcemy podzielić się z innymi, momenty z życia. Tutaj rządzi kwadrat (wiem, że od niedawana przyjmuje też inne formaty, ale to kwadrat prezentuje się nadal najlepiej).
  • Pinterest to platforma inspiracji, pokazuje mi co i jak mam zrobić, co kupić, gdzie kupić – idealny format to grafika w pionie, czyli wyższy niż szerszy.
  • Facebook to spędzanie czasu z rodziną, przyjaciółmi, rozrywka, relaks. Idealny format: poziom.
  • Linkedin – platforma gdzie prezentujesz swój profesjonalizm i budujesz wizerunek eksperta, tym bardziej warto zadbać o swoje publikacje (format poziomy).
  • Twitter – szybka informacja, dyskusje, inteligente zdania – zalecany format: kwadrat.

Grafikę warto dostosować do danej platformy, nie tylko ze względu na format, ale i treść. Widzisz teraz, że nie można ograniczyć się do stworzenia tylko jednego obrazka.

Naprawdę jeden nie pasuje do wszystkich.

Jak poradzić sobie z grafikami w social media #AkademiaSmartBrand Click To Tweet

Jak poradzić sobie z grafikami w social media?

Jeżeli chcesz to robić w prawidłowy sposób, ale oczywiście sprytniej i prościej, zdradzę ci moje sprawdzone rozwiązanie.

Te wszystkie formaty postów możemy pogrupować na trzy kategorie: kwadratowe, poziome i pionowe.

I to wszystko czego potrzebujesz!

Ponieważ:

  • Kwadratowa grafika pasuje na Facebooka oraz Instagram, a od stycznia 2016 także na Twittera.
  • Poziome będą się świetnie prezentowały na Facebooku, Linkedin i Twitterze.
  • A pionowe to idealne grafiki na Google + oraz Pinteresta.

wymiary_grafiki

Teraz tworząc grafiki, zaplanuj jaki format potrzebujesz i gdzie go możesz użyć. Możesz np. tworzyć dwa formaty: kwadrat i poziom (ja większość grafik tworzę właśnie w dwóch formatach: 900 x 900 (lub 1200×1200) oraz  1200×628.

Jest jeszcze jeden sposób, który podpatrzyłam od mistrzów mediów społecznościowych. Mianowicie, możesz tworzyć kwadratowe grafiki, ale najważniejszy tekst umieszczać w mniej więcej jednej trzeciej wysokości grafiki. Tak jak ja tutaj:

joannaceplin-inspiracje
Przykład tekstu w górnej części grafiki.

Przy takim projekcie niezależnie od tego gdzie ją opublikujemy: na Facebooku czy na Instagramie, tekst (czyli to co najważniejsze) zawsze widać.

  1. Kieruj ruchem

Zasada nr dwa jest bardzo prosta. Zanim zaczniesz tworzyć grafikę lub nagrywać wideo, pomyśl o tym, jaki komunikat i jakie wezwanie do działania chcesz przekazać odbiorcom. Co mają zrobić po zapoznaniu się z twoją grafiką lub filmem. Czym chcesz zainteresować odbiorcę? Zdjęciem, hasłem, kolorem? Dlaczego ma się skupić na twojej treści? Jak go zachęcić do przejścia na twoją stronę www? Staraj się zaskoczyć odbiorcę, ale przede wszystkim pamiętaj, te grafiki mają zapraszać dalej… tzn. odbiorca powinien chętniej kliknąć w link do strony spodziewając się więcej interesujących go treści.

BESTSELLER: książka "Uwierz w swoją markę online"
BESTSELLER: książka “Uwierz w swoją markę online”
  1. Mów co mają robić

W tej zasadzie chodzi o to, aby być konkretnym. Mów odbiorcom, jakie działanie mają wykonać. Obecnie, w natłoku spraw i informacji nie poświęcamy czasu na zastanawianie się „co teraz mam zrobić”. Nie licz, że odbiorcy domyślą się sami, jaki powinien być ich kolejny ruch, aby przedłużyć waszą relację.

Umieść na grafice, materiale wideo lub w opisie postu, zachętę do wykonania działania.

Przykłady:

  • Napisz w komentarzu …
  • Podziel się ze znajomymi …
  • Zarejestruj się …
  • Kup teraz.
  • Pomóż nam wybrać…
  • Napisz swój ulubiony…
  • Kliknij i sprawdź..]
  • itp.

Takie „call to action” zwiększają zaangażowanie, a jeżeli dobrze je przemyślisz, twoje „kierowanie ruchu” do celu będzie jeszcze bardziej efektywne.

  1. Zapanuj nad chaosem

Posłuchaj mnie i weź to za najlepszą radę z tego posta.

Zapisuj swoje grafiki na koncie Dropbox.

Dropbox jest za darmo, możesz dodatkowo pobrać aplikację i dzięki temu mieć dostęp do zapisanych elementów na urządzeniach mobilnych. To jest podstawa, aby sprawnie zarządzać swoim treściami.

Jeżeli go jeszcze nie posiadasz załóż je szybko tutaj.

Dzięki temu, będziesz zawsze wiedzieć gdzie są twoje grafiki, będziesz mieć do nich dostęp z każdego miejsca, będziesz mógł je publikować we wszystkich mediach społecznościowych z różnych twoich narzędzi (z komputera i z narzędzi mobilnych).

To jest narzędzie, które pozwala mi zachować porządek (dzięki temu mam wewnętrzny spokój). Poza tym oszczędza mi mnóstwo, mnóstwo, mnóstwo czasu. Nie tracę go na przeszukiwanie moich plików w komputerze.

Nie przesadzam. Od kiedy zaczęłam porządkować swoje grafiki na koncie Dropbox jestem lepiej zorganizowana i efektywniejsza. Dlaczego?

Oto bonusowa porada!

Dzięki porządkowi na Dropbox, łatwiej jest mi wykorzystywać stworzone grafiki powtórnie. Co to znaczy?

Po prostu – co jakiś czas publikuję je ponownie na moich platformach.

Moi wszyscy odbiorcy nie widzą wszystkich moich treści. Nie ma takiej opcji. Każdy ma swoje życie i nie spędza go siedząc non stop na moich profilach. Do tego organiczny zasięg Facebooka spada do zera. Ponowna publikacja to świetny sposób zwiększenia dotarcia, bez konieczności tworzenia nowych grafik. Zaplanowanie i ustawienie cyklu ponownej publikacji naszych treści, to 5 zasada efektywnego angażowania odbiorców. 


Jeżeli czujesz, że nie osiągasz w mediach społecznościowych zamierzonych efektów, polecam Ci książkę

“Uwierz w swoją markę online i rozwijaj swój biznes”.

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

Pin It on Pinterest