Tworzenie kursu online nie kończy się na osadzeniu materiałów na platformie. Dlatego w drugiej części materiału o tym, jak stworzyć kurs online opowiemy wraz z Ewą Birlet o promocji i sprzedaży, przygotowywaniu materiałów na kampanię i innych istotnych krokach, które spowodowały, że kurs Ewy cieszył się dużym zainteresowaniem i dobrze się sprzedał.
Zanim przejdziemy do tematu, zapraszam Cię do przeczytania pierwszej części Jak stworzyć kurs online cz. 1, w której opowiadamy o wyborze tematyki kursu, tworzeniu mapy, planu i organizacji. Przeczytaj ten materiał w pierwszej kolejności.
Promocja i sprzedaż kursu online
Jak już wspomniałam, Twoja praca nie kończy się w momencie wgrania materiałów na platformę kursową, czy w inne miejsce, w którym będą dostępne Twoje materiały. Prawdziwa „zabawa” zaczyna się podczas układania strategii promocji i sprzedaży. To, jak uda się sprzedaż, zależy od wielu czynników np.:
- czy zaplanowałeś komunikaty, informujące o powstawaniu nowego kursu, o pracy nad nim, o kulisach itp.,
- czy zaprosiłeś ludzi, aby zapisywali się na listę zainteresowanych nowym produktem,
- czy wyznaczyłeś termin webinaru, podczas którego zaprezentujesz część merytoryczną i rozpocznie się sprzedaż,
- czy rozpisałeś fazy sprzedaży,
- czy przygotowałeś ofertę specjalną dla osób zapisanych na listę zainteresowanych,
- czy przygotowałeś stronę sprzedażową, newslettery, autorespondery,
- czy stworzyłeś grafiki oraz teksty do mediów społecznościowych.
Jest tego trochę, ale nie bój się. Gdy ułożysz plan działań i dobrze rozpiszesz daty poszczególnych kroków, będzie Ci łatwiej nad wszystkim zapanować.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?
Wykorzystaj swoją wiedzę i stwórz zyskowny kurs online!
Działania związane z promocją i sprzedażą kursu online
Wszystkie materiały stworzone na potrzeby kursu online dają Ci podstawy do przygotowania komunikacji promocyjnej i sprzedażowej. Wiesz już, do kogo będziesz kierować swój kurs, o czym on będzie, w czym pomoże Twoim klientom, jaki problem rozwiąże.
Jakie podjęłaś dodatkowe działania związane z promocją kursu online?
Odpaliłam blog. Dodatkowo na stronie Joanny pojawiły się 3 artykuły dotyczące zarządzania finansami w biznesie. W tych tekstach znajdowały się banery z zaproszeniem na bezpłatne szkolenie, na które ludzie mogli się zapisywać. Zaplanowałam również reklamy, które szły z zaproszeniem do zapisów na listę zainteresowanych. W każdy poniedziałek wysyłałam newsletter z takim komunikatem i Ekipa Joanny także zadbała o komunikację mailową. Później stworzyłam nową reklamę z możliwością pobierania PDF-a. Teraz, już po zakończonej premierowej sprzedaży reklamy nadal działają.
1. Zorganizuj spotkanie na żywo, podczas którego ogłosisz start sprzedaży
Bardzo ważnym elementem każdej kampanii promocyjnej jest zorganizowanie spotkania na żywo. Nieważne, jak nazwiesz to spotkanie: webinar, szkolenie, warsztaty – chodzi o to, aby zebrać jak najwięcej osób zainteresowanych i przekonać ich, aby byli z Tobą na żywo. Wiem, co teraz myślisz, że nie masz szans, że to zbyt trudne, że nie dasz rady itd. Nic bardziej mylnego! W moim kursie Jak stworzyć i sprzedać kurs online przeprowadzam Cię krok po kroku przez cały proces tworzenia nie tylko kursu online, ale również promocji i sprzedaży. Na spotkanie się na żywo poświęciłam osobny materiał, który na pewno Ci pomoże.
Jak przygotowywałaś się do webinaru sprzedażowego?
Scenariuszem spotkania był PDF, pod niego zrobiłam webinar. Tytuł z kolei to kwintesencja ostatnich lat konsultacji z klientami. W prezentacji pomogła mi Joanna i jej Ekipa. Zaczęłam ją tworzyć trochę ponad tydzień przez terminem. Dzięki Joannie swoje wystąpienie zmieniłam na pokaz slajdów, co dodawało mi otuchy i znacznie mniej stresowało. Przed dniem „zero” Joanna zorganizowała ze mną dwie próby generalne, które bardzo mnie uspokoiły i dały wiarę, że dobrze mi pójdzie. Wydaje mi się, że wyszło super, ponieważ po webinarze dostałam sporo telefonów z gratulacjami. Obce osoby do mnie dzwoniły, że to było interesujące.
2. Zadbaj o stronę sprzedażową kursu online
Strona sprzedażowa kursu online to ważna sprawa i ma na celu poinformować:
- co to za produkt,
- dla kogo jest przeznaczony,
- dlaczego stworzyłeś taki kurs online,
- jakie problemy Twoich klientów zostaną rozwiązane po dołączeniu i przerobieniu materiału,
- jakie zmiany zajdą po wprowadzeniu w życie wskazówek z kursu.
Jak wyglądały prace nad stroną sprzedażową z Twojej strony?
Skrypt do strony sprzedażowej napisałam sama, a resztę pracy wykonała Ekipa Joanny. Copywriterka poprawiła teksty i dopisała ważne elementy, project menagerka pilnowała terminów, webmaster stworzył oprawę graficzną i postawił stronę na właściwej domenie kupionej znacznie wcześniej (to ważne, żebyś sprawdził wolne domeny i jeśli się taka znajdzie szybko ją kupił). Gdy strona był gotowa zostały podpięte koszyki, sprawdzone płatności oraz e-maile po zakupie.
3. Wyceń odpowiednio swój kurs online i określ cele sprzedażowe
Wycenianie swojej pracy jest trudne, prawda? Nie chcesz przesadzić ani w jedną, ani w drugą stronę. Właściwym sposobem na ustalanie ceny jest spojrzenie na produkt oczami klienta. Zastanów się, ile byłbyś w stanie zapłacić za ten kurs online, gdybyś Ty miał go kupić? Klient zastanawia się, ile wyniesie z tego kursu, co mu ten kurs da, jakie problemy dzięki niemu rozwiąże. Na tej podstawie zrób wycenę. Oczywiście jako twórca, przemyśl też kwestię Twojego czasu poświęconego na stworzenie produktu oraz tego, jak kształtują się ceny podobnych kursów u konkurencji.
W jaki sposób wyceniłaś swój kurs online?
W branży jestem już od wielu lat i obserwuję rynek oraz konkurencję. Z tego też powodu nie miałam większych problemów z wyceną mojego produktu. Dodatkowo pomogła mi Joanna, ponieważ ma ogromne doświadczenie w tworzeniu kursów i w ich wycenianiu. Ważnym czynnikiem przy wycenie był fakt, że takiego kursu jeszcze na rynku nie ma.
Czy i jak określiłaś swoje cele sprzedażowe?
Tak, określiłam, ale nie mając doświadczenia, ciężko mi powiedzieć, czy zrobiłam to dobrze. Wszystko się okażę za jakiś czas, gdy podsumuję sprzedaż. Mając taką mentorkę jak Joanna wierzę, że za jakiś czas będziemy świętować sukces mojego kursu, bo od startu sprzedaży cieszy się zainteresowaniem.
4. Stwórz sekwencję e-maili i komunikację w mediach społecznościowych
W procesie tworzenia kursu online nie możesz zapomnieć o bardzo ważnej sprawie związanej z komunikacją. Mam na myśli newslettery, a jeszcze precyzyjniej – sekwencje e-maili. Możesz od razu zapytać, dlaczego to takie ważne. Otóż odpowiednio przygotowana sekwencja e-maili pomoże Ci osiągnąć cel, jakim jest fantastyczna sprzedaż Twojego kursu online.
Drugim niezwykle istotnym czynnikiem, który wesprze Twoją kampanię, są komunikaty w mediach społecznościowych. W kursie Jak stworzyć i sprzedać kurs online znajdziesz dwa moduły, w których opowiadam szczegółowo o kampanii e-mail marketingowej oraz tworzeniu postów do mediów społecznościowych. Zdradzam również, jak w Ekipie dzielimy sprzedaż i jak wygląda proces twórczy. Dzięki tym wskazówkom bez problemu ogarniesz swoją promocję i sprzedaż kursu online.
Podsumowanie
Jakie są Twoje odczucia po stworzeniu kursu? W czym Ci pomoże?
Tworzenie kursu online to nielada wyzwanie. Bez Joanny i jej Ekipy nie zrobiłabym tego ani w takim tempie, ani w takiej jakości. Ogólnie jestem z siebie bardzo dumna, bo treści są dobre i wideo w kursie krótkie, ale bardzo merytoryczne. Starałam się mówić prostym językiem, aby każdy mnie zrozumiał i myślę, że to wyszło bezbłędnie. Zanim przekazałam materiały do osadzenia na platformie pokazałam je kilku osobom z zewnątrz, aby oceniły i dały feedback. Dostałam same pochlebne opinie. Kurs na pewno pomoże mi zaoszczędzić sporo czasu, ponieważ nowemu klientowi zaproponuję najpierw przerobienie materiałów z kursu, a dopiero później konsultacje ze mną. Myślę, że wszycy na tym zyskamy.
Bardzo dziękuję Joannie i jej Ekipie za ogromną pomoc, atmosferę i wspólne działenie.
Jeśli chcesz stworzyć swój kurs online i tak jak Ewa cieszyć się efektami swojej pracy koniecznie dołącz do mojego bestsellerowego kursu Jak stworzyć i sprzedać kurs online. W 3 miesiące wprowadzisz na rynek swój kurs online i zaczniesz zarabiać! Otrzymasz skuteczną ścieżkę, wypracowaną przeze mnie, dzięki której nie popełnisz błędów i nie zmarnujesz czasu ani pieniędzy.
Chcesz zrealizować pomysł na kurs online, ale wydaje Ci się, że nie dasz rady?
Potrzebujesz wsparcia doświadczonej osoby, która poprowadzi Cię sprawdzoną ścieżką aż do celu?