Grupy na Facebooku

Facebook obcina zasięgi postów na profilach firmowych. To fakt. Niektórzy ogłaszają ich śmierć. Spokojnie, ode mnie nie usłyszysz, że nie warto mieć strony na FB. Oczywiście, że warto. Jednak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać również inne dostępne narzędzia docierania do klientów. Ostatnio pisałam o wydarzeniach na Facebooku. Kolejnym  jest możliwość tworzenia GRUP. Miejsc, gdzie możemy bezpośrednio kontaktować się z naszymi odbiorcami. To co najważniejsze, w dobrze prowadzonej grupie panuje zupełnie inna atmosfera niż na profilu firmowym. W grupie rozmawiamy jak dobrzy znajomi, czujemy się bezpieczniej i to w dużej mierze największa zaleta grup.

Po co tworzyć grupy na Facebooku?

Zastanawiałeś się kiedyś, czemu służą grupy na Facebooku? Z punktu widzenia uczestnika grupy mają  na celu wymianę różnego rodzaju informacji. A z punktu widzenia założyciela grupy?

Rzecz ma się tu podobnie, jak w przypadku tworzenia Wydarzeń. Grupy skupiają osoby zainteresowane określonym tematem. Sprawia to, że przekazywane przez Ciebie informacje zazwyczaj trafiają do dobrej grupy docelowej, co nie zawsze ma miejsce w przypadku publikacji postów na fanpage. Ponadto, również jak w przypadku Wydarzeń, Twoje posty pokazują się każdemu, kto wejdzie do grupy – członkowie grupy również otrzymują powiadomienia o nowych postach.

W końcu – dzięki grupie masz możliwość stworzenia zaangażowanej społeczności, w której występujesz jako ekspert, rozwiązując problemy jej członków. Poznajesz także swojego idealnego odbiorcę, dzięki czemu Twoje działania w mediach społecznościowych w przyszłości będą bardziej skuteczne.

Założyłeś Grupę – warto mieć strategię

Spontanicznie utworzyłeś grupę na FB i stwierdziłeś, że “jakoś to będzie”? To nie jest najlepsze podejście. Jeżeli liczysz na rozwijanie biznesu dzięki prowadzeniu grupy, zastanów się na czym Ci zależy najbardziej. Masz kilka możliwości:

  • możesz skupić się na zbudowaniu zaangażowanej społeczności, dzięki temu zgromadzisz osoby, które będą Ci ufać, a od zaufania dzieli Cię mały krok do podjęcia współpracy,
  • budowanie listy mailingowej (jeżeli przekierujesz członków grupy do sktecznego formularza zapisu),
  • możesz nastawić się na prezentację produktów, przedstawiania korzyści z ich użytkowania z naciskiem na sprzedaż,
  • prowadzenie grupy, to świetna okazja do wsłuchania się w problemy i potrzeby jej członków (sama stosuję to podejście i obserwuję potrzeby moich klientów)

Jeżeli włożysz trochę wysiłku, możesz zrealizować wszystkie powyższe cele w naturalny sposób. Odpowiedz sobie na pytanie: czy to, co chcesz przekazać innym wzbudzi ich ciekawość i będą chcieli uczestniczyć w grupie?  Zaplanuj także, przynajmniej na kilka tygodni, pierwsze zagadnienia i posty oraz sposób reklamowania grupy.

 

Kilka istotnych różnic w tworzeniu grupy i Wydarzenia

Przede wszystkim – Wydarzenie możesz utworzyć zarówno jako osoba prywatna, jak i fanpage. Tworzenie grup nie daje Ci już takiej możliwości. PAMIĘTAJ, ŻE W GRUPIE WYSTĘPUJESZ ZAWSZE JAKO OSOBA PRYWATNA.

W grupach na Facebooku występujesz zawsze jako osoba prywatna. Click To Tweet

Dlatego takie ważne jest, abyś zwracał szczególną uwagę, co publikujesz na swoim prywatnym profilu i jakie informacje są na nim zawarte – zarówno o Tobie, jak i prowadzonej przez Ciebie działalności.

Wydarzenia są zazwyczaj ograniczone czasowo. Grupa działa do czasu, kiedy ją zlikwidujesz.

W nieco inny sposób pojawiają się również posty: w Wydarzeniu najistotniejszą kwestią jest jego opis, który pojawia się od razu, pozostałe posty trzeba rozwinąć. W grupie wszystkie posty są widoczne.

Jak utworzyć grupę na Facebooku?

To proste – na granatowym pasku Facebooka na górze po prawej stronie rozwijasz zakładkę „˅”. Spośród wielu możliwości wybierasz „Utwórz grupę”.

utworz-grupe-fb

Facebook daje Ci możliwość określenia celu grupy spośród:

  • Kontakt i udostępnianie
  • Skuteczność
  • Kupno i sprzedaż.

Po wybraniu celu dokonujesz wyboru nazwy grupy, możesz wpisać od razu jej uczestników oraz wybierasz ustawienia prywatności. Zastanów się, czy chcesz, aby do Twojej grupy mógł się przyłączyć każdy w każdym momencie (grupa otwarta) czy też wolisz mieć wpływ na to, kto w niej się znajduje (grupa zamknięta). W tym drugim przypadku każdorazowo, gdy ktoś będzie chciał dołączyć do grupy, będziesz musiał to zaakceptować.

screen-grupy

Po utworzeniu grupy w zakładce „Edytuj ustawienia grupy” możesz dokonać wszelkich zmian.

Jak zachęcić do udziału w grupie?

Po utworzeniu grupy możesz wysłać zaproszenia do udziału w niej innym użytkownikom Facebooka. Według mnie kiepskim pomysłem jest dodawanie użytkowników do grupy automatycznie – nie każdy może sobie tego życzyć (jeszcze gorsze jest kilkukrotne dodawanie do tej samej grupy). Ale, podobnie jak w przypadku Wydarzeń, możesz ją rozpowszechniać na różne sposoby. Jeżeli Twoim celem jest zgromadzenie dużej społeczności, podejdź kreatywnie:

  • podawaj link na stronie www,
  • zapraszaj w newsletterze,
  • umieść link w podpisie w mailu,
  • zapraszaj podczas transmisji na żywo,
  • dodaj link do grupy we wszystkich profilach na platformach społecznościowych.

Spróbuj także zaangażować w działanie grupy blogerów oraz wpływowe osoby.

screen2-grupa

Jeżeli korzystasz ze stworzonego przez mnie Planera wykorzystaj rubrykę do planowania działań w Grupach – zarówno jako Administrator, jak i uczestnik. Wypisz Twoje cele i zaplanuj kiedy będziesz wprowadzał je i realizował.

grupy_planer

Masz grupę, widzisz efekty?

Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

Powodzenia.


 

Spotkajmy się na całodniowym szkoleniu „Ty i Twoja marka Online”!

Trzy platformy, sprawdzone metody, praktyczne ćwiczenia!

Setki zadowolonych uczestników poprzednich edycji.

Cena biletu w przedsprzedaży już od 197 zł!

Zobacz krótką relację i dołącz do kolejnego spotkania.

Dodaj komentarz

Pin It on Pinterest